Idestova két hónapja érhető el a piacon az Apple forradalminak (szánt) online rádió (?) szolgáltatása, az iTunes Radio. Az indulást követően közzétett használati adatok sok tekintetben bíztatóak voltak, az is igaz ugyanakkor, hogy például a Pandora múlt havi hallgatottsági adatai semmilyen fajta átpártolást nem mutattak a Pandora felől az iTunes Radio irányába.
A hivatalos októberi adatok még nem jelentek meg, a kaliforniai cég ugyanakkor tegnap egy konferencián több ,kulcsfontosságú adatot nyilvánosságra hozott! A legfontosabb ezek közül az, hogy októberben, -azaz az eső olyan hónapban amikor az iTunes Radio és a Pandora párhuzamosan, együttesen voltak elérhetőek- a Pandora hallgatottsága nem, hogy nem csökkent, nőtt! A szeptemberi 1.35 milliárd órához képest, közel 8 %-al, 1.5 milliárd óra közelébe.
Az iTunes Radio hatása egyelten területen érzékelhető, ez pedig az aktív felhasználók száma, amely tovább csökkent és októberben 70.9 millió főt jelentett. ( természetesen ez még mindig sokszorosa az iTunes Radio-t kipróbáló 20 millió főnek!)
Az iTunes Radio tehát nem alakította át az iOS platformon a zenei szolgáltatások status quo-ját bár talán ilyen rövid idő aélatt ezt balgaság is lett volna elvárni tőle- az azonban már sokkal érdekesebb lehet, hogy mindennek mi az oka.
Erre adhat magyarázatot egy nemrég megjelent 800 fős, iOS-t használón alapuló megkérdezésén alapuló felmérés eredménye! A felmérés egyértelmű magyarázatot ad arra, hogy miért nem csökkent a Pandora használók száma, és arra is, miért nem váltanak (egyelőre?) át az Apple szolgáltatására.
Az eredmények azt mutatják, hogy az iOS 7 használóinak nagyon nagy százaléka - 40% - kipróbálta már az iTunes Radiot. (az összes- azaz nem csupán iOS 7-et már telepített- iOS felhasználóra vetítve ez ugyanakkor csak 29%) Ugyanakkor egy hasonlóan nagy része-36%- nem is hallott és/vagy nem próbálta egyáltalán ki a szolgáltatást.
A Pandora-t használó felhasználók ,mindössze 2.3 %-a váltott át az iTunes Radio-ra és mindössze 12%-uk használja jelenleg párhuzamosan a két szolgáltatást. Ennek mindenképen oka lehet az, hogy a megkérdezettek egyöntetűen a Pandora-t találták jobb minőségű szolgáltatásnak! 72%-uk válaszolta azt, hogy a Pandora esetében a hallott dalok azok, melyeket szeretnének hallani ( az iTunes Radio esetében ez a szám 63%) illetve 78%-uk jellemezte a Pandora-t, mint szolgáltatást jónak vagy nagyon jónak ( az iTunes Radio esetében ez mindössze 66%)
Természetesen nem szabad leírni egy hónap után az iTunes Radio-t, de bizonyos, hosszú távon is igaz következtetések már most levonhatóak! Ezek közül az első helyen az áll, hogy a Pandora vezető szerepe az online rádiós piacon nem a véletlen műve. Hosszú évek munkája van mind a zenei adatbázis, mind a termék funkcionalitása mögött.
A valóban magas színvonalú termék pedig lojalitást eredményez, olyan lojalitást, melyet az Apple, egy közepes színvonalú termékkel, erőből, csúcson a nevére alapozva nem győzhet le, egyelőre biztosan nem.
Hogy miben reménykedhet mégis az Apple akkor? Elsősorban a nemzetközi terjeszkedésben. A Pandora az Egyesült Államokon kívül jelenleg csupán Ausztráliában és Új-Zélandon elérhető. Amennyiben az Apple a terveinek megfelelően a jövő év elején valóban meg tud jelenni ezeken a piacokon, valamint Kanadában és az Egyesült Királyságban, úgy érdemben növelheti majd konkurencia híján a felhasználószámát és ezáltal hallgatottságát. Mindez azonban nem helyettesítheti a szolgáltatás funkcionalitásának gyors rendberakását!
Az Apple-nek azért sincs túl sok vesztegetnivaló ideje, hiszen a hirdetők türelmetlenek és az adatok alapján döntenek. Márpedig, hogyha a Pandora a tengerentúlon hosszabb távon is ilyen magabiztosan őrzi majd előnyét, úgy a hirdetési termékként alapvetően felülárazott iTunes Radio hirdetési lába hamar megrendülhet majd!