Október végén írtunk először arról, hogy a Youtube zenei szolgáltatás indítását tervezi. Akkor azt írtuk, hogy a szolgáltatás indulása minden jel szerint még akár idén megvalósulhat! Digitális zenei szolgáltatások esetében az ilyen, kiszivárgott indulási dátumokkal érdemes óvatosan bánni, hiszen nem egyszer, a kiadói tárgyalások akadozása miatt hónapokkal később valósulhatnak meg, mint ahogy a technikai érelemben lehetne. Úgy tűnik azonban, hogy a Youtube prémium streaming szolgáltatása esetében nem ez lesz a helyzet…
Amerikai Android tech-blogok ugyanis egy Music Pass névre hallgató szolgáltatás jeleire bukkantak a legújabb Youtube mobil alkalmazásban! A kódban elhelyezett hivatkozások megerősíteni látszanak az októberben feltárt funkcionalitást, azaz az offline zenehallgatási lehetőséget, a hirdetésmentességet, a könnyebb rendezhetőséget és kereshetőséget .
Az tehát egyre biztosabbnak tűnik hogy a Google a világ legnépszerűbb videó és zenei szolgáltatását, azaz a Youtube-ot is beállítja a prémium zenei értékesítés szolgáltatási folyamba.
Mindez sok tekintetben érthető, sok tekintetben ugyanakkor a kiadók nyomásgyakorlásának eredménye is…A Youtube ugyanis hosszú idő óta a legjelentősebb zenei szolgáltatásnak tekinthető, ami a kiadók számára is igen jelentős bevételeket jelentett és jelent.
Ugyanakkor a Youtube nagyon sok tekintetben a legkevésbé hasznos zenei szolgáltatás is, bármennyire meglepően is hangzik mindez! A zenekedvelők számára a rengeteg reklám, a Pandora-hoz hasonló ajánló algoritmus hiánya, a bonyolult zenemegismerés, a nehézkes lejátszási lista összeállítás a Spotify,a Pandora, a Deezer és nem utolsó sorban a prémium zenei videókra szakosodott Vevo megjelenésével, fejlődésével és előtörésével fokozatosan kezdett el hátrébb szorulni.
Ezzel párhuzamosan a kiadók számára a Youtube zenei videókhoz kapcsolód reklám és lejátszásokból adódó bevételek egyre kevésbé elégségesek, összehasonlítva a fent említett szolgáltatásokkal. A Youtube önmagában ugyanakkor óriási lehetőség, ezt pontosan a Vevo példája bizonyítja, így az, hogy a Google elkezdje nem videó, hanem zenei szolgáltatásként kezelni, majd pedig több szintű zenei szolgáltatássá alakítani, a legteljesebb mértékig logikus lépés!
A fő kérdés mindezek ismeretében tehát már inkább az lesz hogy miként definiálja majd a Google All Access valamint a Youtube Music Pass viszonyát. Úgy azonban , hogy a Google- ha nem is rohamtempóban- de valóban felépít egy nagyon komoly zenei szolgáltatás portfoliót, amely reális eséllyel lehet a vezető zenei forrás, legsen szó videókról, zenevásárlásról vagy éppen zenehallgatásról!