A zeneipar következő nagy harcterülete,a messaging

2015. február 03. - Pléh Dániel

Jelen pillanatban a klasszikus streaming szolgáltatások robusztus növekedésének időszakát éljük éppen. Nem árt ugyanakkor megfeledkezni arról, hogy egy termék a legritkább esetben népszerű ugyanolyan mértékben életciklusa során. Elég, hogyha csak a legális zenei szolgáltatások sorát megnyitó a lá carte letöltésre, mint termékre gondolunk, amely közel 10 évnyi emelkedés és növekedés után pontosan az elmúlt 1-2 évben kezdett a CD-hez hasonló meredek esésbe. És lehet, hogy most, hihetetlenül hangzik, de előbb vagy utóbb hasonló sor vár majd a jelenleg ismert streaming szolgáltatásokra is.

A jövő népszerű digitális zenei szolgáltatásainak egy része már most is piacon van, elég ha a Soundcloud-ra vagy a Shazam-ra gondolunk, de a lista természetesen nem teljes.

A legújabb de talán legizgalmasabb és legkecsegtetőbb terület, a messaging. Maga a zenei messaging, mint szolgáltatás lényege roppant egyszerű: chatelés közben teszik lehetővé, hogy a chat partnerek zenei tartalmakat cseréljenek egymás között. Maguk a zeneszámok természetesen nem teljes hosszúságú zeneszámok, hanem csak részletek, amelyek vagy csatolmányként vagy külön üzenetként küldhetőek el.

 

Soundwave

soundwave2_0.png

A Soundwave-t nem az üzenetküldő piacról ismerhetjük, hanem onnan, hogy a saját és barátaink által hallgatott zenéink nyilvántartása révén ajánl újfajta zenei tartalmakat. A nyáron piacra dobott frissített alkalmazásuk révén ugyanakkor belevetették magukat az üzenetküldési piacba is. Az alkalmazás új verziójában ugyanis létre lehet hozni privát üzenetcsoportokat, amelyekben aztán megoszthatunk illetve chatelhetünk a megosztott zenei tartalmakról. Az igazán új és átütő funkció ugyanakkor nem ez, hanem az, melynek segítségével a megosztott dalok automatikusan bekerülnek a csoporttal megosztott összes dalt tartalmazó lejátszási listába.

 

La-la

la-la.jpg

A la-la az üzenetküldési piac egyik különc szereplője, amely sok tekintetben hasonlít a döbbenetesen bugyuta, de ennek ellenére elképesztő karriert befutott Yo-hoz. A különbség csupán annyi, hogy itt nem szavakat, hanem dalrészleteket küldözgehetünk nyakra-főre.

A módszer is végtelenül egyszerű: Beírjuk, hogy „Hello , mire az alkalmazás felajánl az adatbázisából dalokat, melyekben szerepel a „Hello” szó, a listából kiválazsthatjuk azt, amelyiket küldeni szeretnénk, hogy aztán vagy az alkalmazásban magában vagy SMS-ben elküldjük.

A címzett aztán magát az üzenetet kapja meg, de csak akkor tudja meg mit kapott, hogyha megnyitja azt, azaz szöveges üzentet nem lehetséges csatolni a zenéhez.

 

Snapchat

Ellentétben az előző két, kisebb, független szereplővel, az üzenetküldő piac vezetője, a Snapchat belépése a médiapiacra már sokkal jelentősebb lépés, még úgy is, hogy télej4esne más megközelítést alkalmaznak.

A Snapchat ugyanis nem mást tett, minthogy a szolgáltatás belépése után, azaz a fő funkciók elé beillesztett egy Discover névre hallgató oldalt, ahol olyan komoly márkák, naponta frissülő tartalmait találhatja meg, mint a National Geographic, a Vice, a Yahoo News, a Daily Mail, a Comedy Central, a Cosmopolitan, a CNN, a Warner Music vagy éppen a ESPN. Ez lényegében tehát nem lesz más, mint egy always-on jelleggel, a fő funkció előtt megjelenített, napi frissítésű tartalom csatorna.

 

A lépés pedig nem mást jelent, minthogy a Snapchat- amely értéke már így is megközelíti a 10 milliárd dollárt- öles lépést tett afelé, hogy média és tartalomplatformmá váljon, a jelenlegi közösségi média platformból és, hogy végre monetizálja havi szinten 100 milliós aktív felhasználóbázisát.

A megközelítés az üzenetküldés és a zenei tartalom megosztás összekapcsolására egyelőre láthatóan változó, de ettől függetlenül egy érzékelhetően növekvőben levő szegmensről beszélünk, ahol az alapszolgáltatás ( üzenetküldés) robbanásszerűen növekszik, és ez a növekedés húzza magával a tartalommegosztás igényét is.

Nem nagy merészség kijelenteni, hogy hamarosan, a zenével amúgy hadilábon álló, de ismét feléje kacsintgató Facebook is beléphet erre a területre, illetve, hogy fogyasztói oldalon hamarosan megjelenik majd az igény a teljes tartalmak megosztási lehetőségére. Hogy mindez ismerősen hangzik? Hogyne, a blip.fm, minden idők egyik legsikeresebb underground zenei szolgáltatása, a Twitterre alapozva ezt próbálta megvalósítani közel 6 éve. Ők. És aztán a Twitter zenei kísérletei is elbuktak, 2015-ben erre mér sokkal kisebb az esély…

A bejegyzés trackback címe:

http://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr116991015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.