Free Music!

Üldözött fájlcserélőből az első nyereséges streaming szolgáltatásig

2016. november 27. - Pléh Dániel

A streaming szolgáltatások népszerűsége az egekben, miközben  a zeneipari bevételek éppen hogy csak nőnek, vagy stagnálnak, a streaming szolgáltatások pedig veszteségesek.  Valahol a mélyben tehát egy  fundamentális ellentét húzódik, amely hosszútávon alapjaiban kérdőjelezi meg a streaming modell életképességét.

Éppen ezért érdekes, hogy végre van egy ( igen egy!) streaming szolgáltatás, amely nyereséges! Méghozzá egy streaming szolgáltatás, amely egyszer már majdnem megbukott, jelenleg pedig a zeneipari szakemberek számára szitokszónak minősüló Napster nevet viseli!

napster-rhapsody.png

Az út természetesen hosszú volt idáig, a siker jelei azonban már korábban is észlelhetőek voltak, hiszen a Rhapsody növekedésével nem volt gond az elmúlt években. A növekedés ugyanakkor a költségek növekedésével is járt, és egyre inkább a Rhapsody esetében is elkezdett nyílni az a bizonyos árbevétel-költség olló…

Hogyan lett a fájlmegosztóból legális zenei szolgáltatás- a Napster története

A Napstert Shawn Fanning és Sean Parker alapította, a 90-es évek végén. Céljuk az volt, hogy ega P2P elvben működő tartalomcserélő szolgáltatást alkossanak, zenei tartalmakra. A szolgáltatás segítségével a zenekedvelők saját zenei tartalmaik megosztásán felül bárki más, Napstert használó zenei tartalmait is elérhették, a Napster felhasználói felületének segítségével. A szolgáltatás révén pillanatok alatt, gyakorlatilag bármilyen zenei tartalom beszerezhető volt, ingyen…

Később lényegében ez is lett a Napster veszte, hiszen a szolgáltatás népszerűségének növekedésével egyre több és több együttes- a leghíresebb ezek közül a Metallica esete- találtam meg saját, néha még meg sem jelent tartalmait a Napster oldalain, milliók által letöltve!

Az elindult perek hamar a csőd közelébe sodorták a fájlmegosztót, amely végül 2002-ben jelentett hivatalosan is csődöt. Innen vette kezdetét a második Napster korszak, ami alapvetően már a név felhasználásáról szólt.  Először a Roxio, majd 2008-tól a Best Buy tulajdonban volt a Napster név használati joga, mígnem 2011-ben került  a Rhapsody tulajdonába.

A legális piacon a mindenkori Napster sokkal kevésbé volt sikeres elődjénél. A 2007-2008-as évek kezdetleges zenei szolgáltatásai között sem tudott meghatározó szerepet betölteni az új-Napster, annak ellenére sem, hogy többször felmerült például, hogy a Google akkor még csak formálódó zenei elképzeléseinek alapja lehetne...

Úgy tűnik ugyanakkor, hogy az idei év sorén meghozott fájdalmas, de szükséges lépések meghozták, meghozhatják gyümölcsüket. A Rhapsody/Napster páros ugyanis a legutóbbi negyedévben immár nyereségesen tudott működni! Nem veszteségesen, nem nullszaldósan, hanem 1.6 millió dollár nyereséget termelve!

rhapsody_revenue_2013_2016.jpg

A pontos okokról nem nyilatkozott a cég, de feltételezhetően a meglevő telco megállapodások, a szép dél-amerikai növekedés és a szervezet karcsúsítása együttesen hozta meg  az eredményt.

Természetesen egy negyedévnyi adatból  nem szabad messze menő következtetéseket levonni, az azonban mindenképpen igaz, hogy a Rhapsody-nak úgy sikerült csökkenteni kiadásait és nyereségesé válnia, hogy közben  a bevételei  nem csökkentek, és a 2016-os évben feltételezhetően majd már meghaladják a 200 millió dollárt.

A Rhapsody tulajdonosa a Real Networks számára éves szinten 10-15 millió dollár veszteség  vagy ugyanekkora nyereség természetesen  nem  megrázó.  Amellett viszont, hogy a bevételi adatok azonban jelentősen elmaradnak azért egyelőre még a Spotify vagy éppen a Pandora ismert adataitól, ahhoz, hogy a Rhapsod/Napster  megtegye az előtte álló hosszú utat és a tulajdonos  valóban értékként tekintsen rá, nem úgy, mint valamire, amit eladhat, igen fontos, hogy a cég nyereséget termeljen.  

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr9411967323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása