Tőzsdére megy a Spotify és mégsem

2017. május 31. - Pléh Dániel

A tavalyi év egyik legnagyobb szenzációja volt az az inkább pletyka ,mint bejelentés, amely szerint a streaming piac vezetője, a Spotify hamarosan a New Yorki tőzsdén jelenhet meg. A svéd cég számára a parketten való megjelenés egyszerre lehetőség és brutális kötelezettség. Lehetőség, hiszen a Spotify-ban résztulajdonos  lemezkiadók   számára befektetésük realizálását vetíti előre, csakúgy, mint az elmúlt években  18 befektetői kör során  összesen 1 milliárd  dollárt befektető cégek.  számára.

spotify_screen.jpg

A parkettra lépés aztán elmaradt,az év során pedig már arról szóltak a hírek, hogy  svéd cég inkább újabb hitelt vett fel annak érdekében, hogy a tőzsdére lépés nélkül is finanszírozni tudja működését.  A tavaly tavaszi konstrukció ugyanakkor különbözik a korábbiaktól, ugyanis  a két befektető, a TPG kockázati tőke társaság és a Dragoneer Investment Group hedge fund átváltható hitelt biztosít a megegyezés részeként pedig komoly engedményeket kapnak majd a Spotify jövő évre tervezett elsődleges részvénykibocsátásakor. A hitel összegét részvényekre válthatja majd a két hitelező, a kibocsátási árfolyamhoz képest 20 százalékos diszkonttal. A részvénykibocsátás után egy évvel pedig félévente 2,5 százalékponttal nő a diszkont mértéke. A hitel feltételei pedig sok tekintetben kényszerhelyzetbe hozták a Spotify-t: ahhoz, hogy ne kelljen nagyon sokat fizetnie és ne járjon nagyon rosszul minél hamarabb tőzsdére kell majd mennie.

A Wall Street Journal által megszelőztetett információk alapján valamilyen formában az idén valóban megjelenik majd a New Yorki parketten a Spotify, azonban nem részvénykibocsátás révén.

Tőzsdén részvénykibocsátás nélkül

A Spotify úgy lép tőzsdére, hogy kicsit mégsem teszi azt meg. Az IPO ( aza Initial Public offering) azaz a részvénykibocsátás helyett ugyanis egy másik megoldást, az ún. direct listinget választotta a svéd cég. Utóbbi esetben a cég  meglevő részvényeivel  ( tehát nem újakkal, szemben az IPO-val)  lehet kereskedni a parketten, azonban a publikus kibocsátás kimarad, azaz befektetőknek nem kell előre megvásárolniuk a részvények egy bizonyos hányadát, meghatározott áron. A kereskedés ugyanakkor ugyanúgy zajlik, mint a normál parketten ( hiszen annak része a részvény ez esetben is) azaz a Spotify értéke bizony ez esetben is megmérettetik.

A direct listing alapvetően tehát kevésbé költséges és kockázatos piacra lépési lehetőség, amely során a kibocsátás és a kereskedés a részvénnyel  elkülönülnek egymástól. Kockázata is van persze, hiszen a kibocsátási árfolyam a kereskedés során alakul ki, így az akár jóval alacsonyabb is lehet, mint egy rendes IPO esetében.

 

A svéd cég értéke szépen emelkedik ugyanakkor, márha a reuters által citált becslések igazak! Jelenlegi értéke, nem utolsó sorban a Universal Music-kal megkötött megállapodásnak köszönhetően immáron 13 milliárd dollár.

Egy dolog biztos: a svéd cégnek valóban óvatosnak kell lennie, jelenleg ugyanis  alapvetően a befektetők inkább kritikusak és szkeptikusak,  a streaming zenei szolgáltatásokkal kapcsolatban, mint optimisták.  A Spotify a legígéretesebb kísérlet ezen a téren, de elég megnézni  Pandora példáját ahhoz, hogy tudjuk  a befektetőknek néha ez sem elég…

A bejegyzés trackback címe:

http://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr5012415643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.