Free Music!

A Class.Fm teheti meg az első aprócska lépést az on-demand rádiózás felé itthon

2017. szeptember 15. - Pléh Dániel

A magyar zenei piacról legutóbb, amikor írtunk, szinte csupa jó hírt volt alkalmunk  leírni, hiszen 15 évnyi szünet után a tavalyi évben ismét növekedtek hazánkban a zeneipai bevételek. A növekedés motorja sok más piachoz hasonlóan a digitális szegmens volt. Az a digitális szegmens amely szépen nőtt és immáron forgalomban értéke meghaladja az egy milliárd forintot  és amelyet a nemzetközi trendeknek megfelelően a streaming szolgáltatások uralnak, amelyek jelentősen 30%-al növekedtek az előző évhez képest. ( ami persze messze-messze elmarad attól, ami a fejlettebb piacokon vagy akár globálisan megfigyelhető..) Ugyanakkor a zenéért fizetők száma nem növekedett, csak ,más platformért fizetnek, azaz a magyar zeneipar szerkezeti problémái nem oldódtak meg.

old-radio-dial.jpg

A fent említett szerkezeti problémák egyik  legjelentősebbike, hogy a kis fizetőképes kereslet miatt nagy lenne az igény az ingyenes, de legális zenei szolgáltatásokra.  Ezt a piacot most a Youtube  jelenti, ami a Google-nak biztosan előnyös, a magyar zeneiparnak már nem annyira biztos.

Ami teljesen hiányzik ugyanakkor a magyar zenei palettáról, az a Pandora-hoz hasonló on-demand rádiók, mely egyrészt a zenemegismerésben segítenek, másrészt pedig hozzászoktatják a kevésbé  zeneőrülteket is a streaming jellegű szolgáltatásokhoz. Ez a fajta zenehallgatási típus az olyan fejlett zenei piacokon, mint az Egyesült Államok az egyik legnépszerűbb zenehallgatási formának számít, pontosan a fent leírtak miatt.

A magyar rádiós piac íz elmúlt években, évtizedben  csipetnyit se lépett a digitalizáció felé ( illetve csipetnyit igen, azzal, hogy  napjainkban a játszott dal illetve  a rádió lineáris streamje online is elérhető már)   

hun_radiomarket.png

Persze az is igaz, hogy  erre nem is feltétlenül olt szüksége a rádióknak, hiszen ahogyan azt a TNS-Hoffman felmérése mutatja, a 2017. április-júniusi időszakban az elmúlt hónapokhoz képest közel 200 ezer fővel növekedett a rádiók napi elérése, ami így elérte az 5,7 milliós hallgatottságot, ami azt jelenti, hogy országos szinten naponta 67%, míg hetente 92% hallgat rádiót. Mindez ráadásul több, piacvezető szereplőnél komoly bevétel növekedéssel is párosult.

hun_radiomarket_2016.png

Persze nem mindenki járt jól a rádiós piacon az elmúlt hónapokban, az előző évhez képest  bekövetkezett  földrengésszerű változásokkal.  A fenti ábrán tökéletesen látható, hogyan, mennyire alakult át a magyar rádió piac  és tűnt el a piacvezető Class FM, vette át a helyét a Petőfi és a Kossuth rádió.

A vesztes Class Fm  frekvenciája elvesztése után kényszerből (is) az interneten keresett menedéket, és ott folytatta a „sugárzást”, hogy aztán  ez év nyarán a magyar piacon  elsőként, apró, de nagyon fontos és jelentős lépést tegyen  az interaktív rádiózás irányába.

classfm_player.jpg

Idén júniustól ugyanis a Class Fm,  standard,  jelenleg csak online  elérhető adásán felül 3, tematikus csatornát is elérhetővé tett.  A magyar és angol slágerek, valamint a friss, ropogós slágerek  mind- mind összemixelve érhetőek el, az egyes dalokat pedig kedvelhetjük, vagy akár meg is oszthatjuk.

 

Mindez (sajnos ) még fényévekre van még akár a Pandora, akár a prémium  streaming szolgáltatások- mint a Spotify vagy a Google Music- funkcionalitásától és perszonalizációs képességeitől, a mobil megjelenről nem is beszélve.

Ettől függetlenül azonban örülnünk kell annak, hogy a Class Fm- mégha valószínűleg kényszerből is- meglépte ezt.  lépéssel pedig talán  kissé jobban fel  hívja a digitális szolgáltatásban rejlő lehetőségekre a többi piaci szereplő figyelmét is.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr5212798368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása