Önálló streaming szolgáltatást indíthat a Youtube idén

2018. január 31. - Pléh Dániel

Amikor 2015-ben hosszas-hosszas pletykák, találgatások után végül valóban elindult a Youtube streaming zenei szolgáltása Red, a Youtube prémium streaming szolgáltatása,  nem alap nélkül írtuk azt, hogy a streaming piacot alapjaiban átformáló lépésről lehet szó.  Egyrész maga az alkalmazás valóban a piacon egyedülálló színvonalat és megoldásokat képviselt, képvisel, másodsorban pedig azért, mert a Youtube zeneipari marketingben elfoglalt helye  több, mint megkérdőjelezhetetlen. A piac ugyanakkor nem értékelte ennyire a Youtube szolgáltatását, szolgáltatásait így a Youtube Red hamar kudarcba fulladt. ami a tulajdonos Google-t  egyre kevésbé zavarta, hiszen  egyre határozottabb jelleget kapott, kapnak a Tv-s tartalmak   és egyre többször merül fel egy általunk és több alkalommal feszegetett kérdés, azaz, hogy mihez is kezd a Google a különböző zenei márkáival?

youtube_icons.jpg

Mindezt egybe vetve nem meglepő az az információ, ami  tavaly az év legvégén kezdet el digitális zenei ipari körökben keringeni – és persze amelyeket a Youtube azóta sem nem erősített meg, se nem cáfolt- és amely szent a Youtube  egy kizárólag audio streamingre fókuszáló streaming szolgáltatás indítását tervezi  2018 első fél, de lehet  inkább  első negyed évében, Youtube Remix néven!

A március indulás több szempontból is felettébb ambiciózusnak tűnik ( lásd keretes írásunkat) mág akkor is, ha tudjuk, hogy sokkal inkább  a  jogi feltételek megteremtése az, ami időigényes lehet, sem mint a technikaiak megteremtése.

Barát-ellenség – a Youtube és a kiadók

A Youtube és a kiadók viszonya az elmúlt években sok mindennek mondható, csak éppen harmonikusnak nem. Mindennek az oka elsősorban az, hogy a videómegosztót okolják a jogvédő szervezetek és a kiadók egy része is azért, mert az ingyenes streaming szolgáltatásokból nem folyik elég bevétel be, miközben  rengetegen használják őket.  

youtbe_vs_labels.jpg

A hűvösebb viszony ellenére természetesen a felek egymásra utaltsága maximálisnak mondható , így fonák módon meglepőnek abszolút nem mondható, hogy a videómegosztó  már tavaly megállapodott a Warner Music-kal, idén  januárban pedig a Universal  illetve a SONY megállapodást is sikerült tető alá hozni.  A kiadói megállapodások tehát elvileg nem jelenthetnek majd akadályt az első negyedéves indulás tervezésekor.

 

A szolgáltatás egy az egyben szeretne majd versenyezni a Spotify-al, az Apple Music-kal és a többi klasszikus streaming szolgáltatással. Azaz  egy alapvetően  audio streaming szolgáltatásról beszélünk, szemben a Youtube RED-el, ami egyszerre akart audio és videó streaming szolgáltatás is lenni.  

A Youtube lépése és a sietség is abszolút érthető. A Youtube Red kudarcával párhuzamosan ugyanis a többi vetélytárs streaming szolgáltatás felettébb sikeres évet tudhat maga mögött. Mind a Spotify, mind az Apple Music szépen növekszik, az Amazon Prime Music-ról nem is beszélve.  Sokéig  erre az lehetett a álasz, hogy igen, de az ingyenes streaming piacon a Youtube ingyenes verziója olyan mértékben dominál, hogy ez  akár mindegy is lehet(ne). A fejlett piacokon ugyanakkor a Youtube zenei része egyértelműen csökken, így a Youtube és tulajdonosa a Google/Alphabet sok tekintetben hasonló helyzetben van, mint 4-5 évvel ezelőtt az Apple, az iTunes kapcsán.  Az elkerülhetetlen, meredek csökkenés már látható, kérdés, addig sikerül-e a helyettesítő termékkel  piacra lépni és sikerre vinni. Az Apple-nek sikerült, kérdés a Youtube sikerrel- jár-e?

 

A bejegyzés trackback címe:

http://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr9713469019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.