Önálló Zenéruházat hoznak létre a nagy nemzetközi kiadók?

2008. szeptember 07. - Pléh Dániel

A zeneiparnak, azon belül is elsősorban a kiadóknak több, az internet megjelenése óta fenntartott olyan elképzelésük van, melyek megváltoztatásában rendíthetetlenek. Az egyik, a kalózkodás notórius üldözése, a működképes és a célcsoport (a „kalózok”) számára is elfogadható üzleti modell kidolgozása helyett. A másik pedig a saját disztribúciós csatorna kialakítása.  

Ez utóbbira az elmúlt években már volt kísérlet, elég ha csak a „nagysikerű” Pressplay vagy Musicnet projektre gondolunk. Emlékszik rájuk egyáltalán valaki?
 A gondolat újbóli feltámadása  a nagy hatalmú Universal vezetőhöz, Doug Morrishoz, és tavaly őszhöz köthető, amikor elképzeléseik szerint a különböző, hordozható lejátszók  árába beépített összegért cserébe,mintegy prémium szolgáltatásklnt egy évre teljes és korlátlan hozzáférést vásárolni a Universal, illetve a tervek szerint a többi nagy kiadó zenéihez is. A projekt ismét zátonyra futott, most még azelőtt, mielőtt a vásárlók véleményt mondhattak volna, ugyanis antitröszt okok miatt az Egyesült Államok Igazságügyi minisztériuma vizsgálódni kezdett.    
 

A nagy kiadók azonban úgy tűnik most már eltántoríthatatlanok-legalábbis több, jó nevű, de neve elhallgatását kérő digitális zenei szakértő szerint -, és minden eszközzel azon vannak, hogy megalkossanak egy saját, vagy legalábbis nagyon szorosan az ellenőrzésük alatt álló zenei szolgáltatást.

 

Az egyelőre természetesen még eléggé homályosnak mondha információk szerint egy ingyenes, hirdetés alapú, streaming jellegű szolgáltatásról lenne szó, amely nem lenne brandhez köthető, azaz kifejezett célja, hogy a nagyobb portálok számára egyfajta white label megoldást biztosítson.

 

Ez a megoldás gyakorlatilag nyílt háború kihirdetését jelentené, a már most is működő, és az ingyenes streaminget, mind zenefelfedezési módszert alkalmazó portálok (Last fm. Lala, Imeem) ellen.

Az, hogy mikor lép(ne) piacra a zeneipar saját szolgáltatásával, egyelőre még erősen kérdéses. Az egyik a szakértők között keringő feltételezés szerint egyelőre kivárnának, amíg az egyébként érdekes üzleti modellt, pont a kiadóknak fizetendő horrobilis tartalomköltségek miatt jelenleg is hősiesen fejlesztő cégek szépen sorjában kidőlnek. A másik elképzelés szerint ugyanakkor 3-6 hónapon belül szeretnének megjelenni a piacon saját szolgáltatásukkal.
 

Ez utóbbi esetben kell majd minden valószínűség szerint újból megbírkózniuk a különböző antitröszt hatóságokkal, úgyhogy mi a magunk részéről senkinek sem javasolnánk, hogy nagyobb tétben fogadjon a szolgáltatás gyors, és sima elindulására.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr97635113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.