Hosszú és egyre szomorúbb végjáték a Napsternél

2008. szeptember 16. - Pléh Dániel

A Myspace music indulása körül hype miatt valószínűleg nem fog akkora publicitást kapni, de ettől még tény: legalizált története során immár harmadszor cserélt gazdát, a hajdan, P2P szolgáltatáskánt piacvezető, legális szolgáltatásként azonban csak szenvedő, a működőképes üzleti modellt folytonosan kereső, de meg sosem találó Napster.

A tavasz során még optimista nyilatkozatok és előrejelzések jelentek meg, úgy tűnt a DRM mentes hullámra a Napster is még pont időben tudott felkapaszkodni.   
 

A második negyedéves jelentésével azonban olyan lavinát indított el, amely fokozatosan sodorta egyre nehezebb és nehezebb helyzetbe.  Minden avval kezdődött, hogy az előfizető szám a hosszú ideig tartó, bíztató növekedés után jelentősen, 52 000 fővel csökkent. Mindemellett kész csoda, hogy a bevételek az előző évihez képest csak minimális mértékben csökkentek (32 helyett 32.3 millió dollár)  

A negatív eredmények hatására kezdtek ismét szárnyra kelni azok a pletykák, melyek a napster újbóli eladását rebesgették, mivel az amúgy sem túlzottan izmos zeneipari részvények közül talán a Napster (volt) a legsebezhetőbb. A folyamatos részvényleértékelődés késztette a Napster, amúgy egyre inkább széthúzó befektetői ismét megbízták az UBS céget hogy találjon új(abb) befektetőt/vásárlót.
 

Az első hírek arról szóltak, hogy az íncsiklandó méretű ügyfélbázist a Rhapsody vásárolná meg, növelve ezzel saját ügyfélbázisát. A végső befutó azonban a Best Buy lett. A megállapodás részletei igazából nem is annyira lényegesek,a Napster ingatag lábon álló pénzügyi helyzete miatt. Sokkal fontosabb, hogy mi előnye származhat mindebből a Best Buynak?   Elsődlegesen nyilván a több, mint 700 00 előfizető, akik a havi 12 dolláros előfizetési díjjal éves szinten 110 millió dolláros bevétellel kecsegtetnek. (a megállapodás értelmében 67 millió dollárt kellet fizetni az előfizetői adatbázisért a Best Buynak)  Ennél is fontosabb azonban, hogy az egyik legismertebb zenei brand birtokába kerültek, valamint tovább erősítik a Wall streeti befektetőkben a hagyományos CD terjesztés fokozatos elhagyását, és a digitális kereskedelem felé fordulás stratégia doktrínáját. Hogy a fogyasztók fontosabbak, mint a befektetők? Általában igen, de a Napster példája pont ennek az ellenkezőjét mutatja…

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr2635109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.