2008 a digitális zeneterjesztésben-II.rész

2009. január 05. - Pléh Dániel
A 2008-as év digitális zenei összefoglalójának első, az első félévet taglaló része után következzen a második, legalább annyira esemlénydús félév taglalása.
 
 

A tavasz során szeptember elejére jósolt MySpace Music indulásával kapcsolatban, a dátum közeledtével egyre több és több, alapjában véve kétkedő illetve negatív találgatás látott napvilágot, melyeknek végül a cég hivatalos bejelentése vetett véget.

 

A Livenation ebben a hónapban is folytatta a sztárok gyűjtését, a májusban még oly ígéretesnek tűnő Napster esetében pedig egyre sötétebb viharfelhők gyülekeztek. Júliusban jelentek meg az első, a DRM elhagyását megkérdőjelező (igaz a kiadókhoz közel álló) elemzések, mindezek ellenére újabb és újabb, az MP3 bevezetése kapcsán íródó sikertörténetekenek sem voltunk híján.S ez a hónap volt az, amely egy a zenei kiadók  útkeresésével teli őszt megnyitotta,avval, hogy a Universal és a Sky TV által bevezetni kívánt előfizetéses alapú streaming szolgáltatás piacravitelét jelentette be.

Augusztus
 

Az augusztus egyértelműen a Myspace music jegyében telét a digitális zene világában. A témával foglakozó blogok egész hónapban a cég megalakítása körüli hercehurca, a kiadói szerződések, s egyáltalán a Myspace music üzleti realitásával foglalkoztak,s nem meglepő módon a Myspace music piacra lépési dátumának közeledtével ismát felerősödtek a hangok egy előfizetéses iTunes megjelenéséről is.

S a nyár utolsó hónapjában is folytatódott  az újabb és újabb zenei üzleti modellek megjelenése, egyrészt újabb startupok formájában, másrészt pedig a kiadók egyre határozottabb, merészebb útkeresésének folyományaként.  Végül de nem utolsó sorban pedig augusztusban kezdtük el elemezgetni, az Amazon hatását a digitális zenei életre.

Mindemellett sajnos az augusztus egy nagyon szomorú bejelentéssel is gazdagított minket: a netes rádióadókkal kapcsolatos új jutaléktörvény következtében  a Pandora bejelentetette, be kell zárja majd kapuit a nagyközönség előtt a finanszírozási nehézségek miatt.  

 
Szeptember
 

Szeptember elején, a korábbi ígéreteknek megfelelően elindult a MySpace Music, s indulásával azonnal felbolygatta az addig sem különösebben nyugodt digitális zenei piacot. A közel 360 fokos üzleti modell, a download jellegű szolgáltatás helyett a streaming alapú szolgáltatás, a közösségi oldalak és a zeneterjesztés minden eddiginél szorosabb összekapcsolása valamint  a kiadókkal alapított közös cég mind-mind olyan kérdéseket vetettek fel, melyekre az addig zenei modellek nem adtak választ, s amelyek egyszerre rejtik magukban a zeneterjesztés forradalmasítását és a csúfos kudarcot.  

 

A Myspace Music elindulása természetesen a többi piaci szereplő számára is kulcsfontosságú pillanat volt. Közvetetten nem, de közvetve Myspace Music tehető „felelőssé” a Napster Best Buy általi felvásárlásáért, a kiadók azon elgondolásáért, mely szerint saját maguk hoznának létre egy közös zeneáruházat, s azért is, hogy kiadói oldalról minden eddiginél nagyobb nyomás helyeződött az Apple-re, a csak egyben megvásárolható albumok bevezetésére az iTuneson.

Október
 

Valamilyen szinten érthető, hogy az elmaradt nyári uborkaszezon, az eseménydús augusztus és szeptember után valamilyen mértékben eseménytelenebb október következik, a nagy karácsonyi hajrá előtt.

 

Az utolsó negyedév első hónapjában tulajdonképpen nem is meglepő módon a digitális zenei, mint tematika másik nagyon fontos eleme, a zenei videoklipek kerültek az érdeklődés középpontjába. A kezdetek óta egymással feszült viszonyban levő MTV(Viacom) és Youtube (Google) harcában új fejezet nyílt az MTV saját zenei videositejának elindulásával.  A hónap másik jelentős eseménye már magához a Yotubehoz kapcsolódik. A videomegosztó monetizálásálért egyre elkeseredettebben küzdő Google októbertől a zenei videoklipek alatt elkezdte szerepeltetni azok megvásárlási lehetőségét a különböző zeneáruházakból.

Októberben megérkeztek az első szűk hónap adatai a MySpace Musicról, melyek az egész iparágast komoly bizakodással töltötték el, hiszen az adatok alapján úgy tűnt ezafajta üzleti modell és ötvözése a közösségi szolgáltatásokkal valóban működőképes.

S végül, de nem utolsósorban októberben  végre elindult a Nokia várva várt szolgáltatása s ehhez kapcsolódóan a Nokia saját mobiltelefonja a Come with Music direktívához kapcsolódóan, nagy kértdés, hogyx nem késett-e el a finn mobilóriás mindezzel.

 

November:
 
 

A november egy meglepő, ugyanakkor a digitális zeneterjesztést és az egész zenei ipart teljesen új megvilágításba helyező hírrel indult. A kiadók új modellek irányába történő elmozdulásáról többször írtunk, mint ahogy a 360 fokos üzleti modell, mint a jövő egy lehetséges útjáról is. Arra azonban mi magunk sem számítottunk, hogy a kiadók oly gyorsan fogják ezt átültetni a gyakorlatba, mint ahogy azt elkezdték.  Novemberben ugyanis a Warner Music bejelentette, a jövőben a tehetséges zenészekkel megkötendő kiadói szerződéseik esetében már eleve a 360 fokos modell alapelveit fogják követni, azaz hanem csupán a zenei anyagokra, hanem minden , az adott előadóhoz kapcsolódó jogra szerződni kívánnak majd.

 

S novemberben- a karácsony közeledtével - ismét felerősödtek aziTunes-al kapcsolatos pletykák (most éppen egy teljesen DRM mentes, s valamennyi major kiadó által támogatott verzióról szólt a fáma) illetve az Amazon is egy új szolgáltatással, az előadókhoz kapcsolható egyedi zeneáruházak létrehozási lehetőségével vágott neki a valaha volt talán legfontosabb karácsonyi szezonnak.

 
December:
 

Az elmúlt években a december egyfajta csendes, de tevékeny időszaknak számított digitális zenei körökben. Ez volt az az időszak, amikor hír nem sok, munka ellenben annál több volt a különböző áruházak háza táján. Ennél fogva a legtöbbször a decemberrel kapcsolatos igazi hírek, melyek legtöbbször a forgalomról és a bevételekről szóltak, a januári hírtermést gazdagították.

 

2008 ebben a tekintetben (is) más volt, mint az azt megelőző évek.  A gócpontban pedig a zenéhez kapcsolódó tartalmak és szolgáltatások  az abból származó bevételek álltak.A pénzügyi válság által (is) erősen érintett kiadók illetve a válság által ugyancsak érintett internetes megavállalkozás, a Google a Youtube zenei videoin kezdett el igen hevesen vitatkozni, melynek folyományaként a Warner zenei tartalmai decemberben már le is kerültek  a videomegosztó oldalairól. Ennek a sagának a folytatásaként értelmezhető az a decemberi hír is, mely szerint a kiadók saját videomegosztót indítanak, az NBC Hulu példájára, annak sikerében reménykedve.

A különböző alternatív közösségi zenemegosztás szolgáltatások jelentették a másik területet,ahol a kiadók decemberben támadása lendültek. Ezen támadás eredményeképpen pedig - mégha valószínűleg csak átmeneti időre is- de komoly léket kapott a Project playlist.  
 

S a karácsonyi letöltési szezon előtti, mondhatni még épp időben elindult az Amazon angliai MP3 áruháza is.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr26854254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.