A Facebook is belevág a zenebizniszbe?

2009. január 10. - Pléh Dániel

Nehéz pontosan megmondani, mi volt az a pillanat, amikor a közösségi média és tartalomelőállítás és a zene összefonódása egyértelművé tette, hogy egy új, robbanásszerűen fejlődő területtel áll szemben a zeneipar és nem utolsó sorban a kiadók. Lehet, ez a pillant a Youtube indulása volt, lehet, a Last.Fm robbanásszerű népszerűség növekedése.

Összességében mégis azt gondolom, az igazi robbanást a MySpace Music indulása hozta meg. Ez volt az a projekt, ahol a közösségi média tulajdonoa egyértelműen a közösség már meglevő erejét hasznosítva kívánja azt zenei bevételekké(is) transzformálni.

A MySpace lépése nem (is) csak különlegessége  miatt  volt kiemelt jelentőségű, hanem a közösségi médiapiaci helyzet miatt azért is, mert nyilvánvalóan a nagy (és egyre nagyobb) vetélytárs Facebook  számára is kötelező volt onnantól kezdve a zenével, mint saját projekttel is foglalkozni, nem csak külső fejlesztői alkalmazások szintjén

Ugyanakkor a projekt volumene (a MySpace esetében optimista becslések szerint is 6-9 hónapos, több tucat-ha nem száz—főt  foglalkoztató projekt eredményét élvezzük most) és a minél hamarabbi indulás a hírek szerint arra készteti a facebook vezetőségét, hogy stratégiai partner segítségével lépjen piacra.

Ennek érdekében –a természetesen meg nem erősített hírek szerint- több lehetséges stratégiai partnert/már működő szolgáltatást megkerestek, ajánlatkérés céljából. A megkeresett cégek között gyakorlatilag valamennyi, stream szolgáltatással a piacon levő szereplő (Rhapsody, Imeem, iLike,  last.-fm. Project Playlist)  ott volt. Az ajánlatételi kiírásban hangsúlyosan szerepelt a teljes hosszban történő, dal meghallgatási lehetőség biztosítása.

Nem hivatalos információk szerint a megkeresett cégek legtöbbje nem is adott be pályázatot, melynek elsődleges oka, hogy a Facebook nem rendelkezik olyan egyértelműen  átgondolt zenei koncepcióval, mint a News.Corp üdvöskéje, mindemellett pedig az ajánlatadásra felkért cégeknek éppen elég feladatuk van saját szolgáltatásuk, szolgáltatásaik kezelésével, felfuttatásával, semminthogy egy másik, új környezetbe implementálják azt.   További jelentős akadály a legtöbb partner esetében a tulajdonosi háttér jelentette, jelenthette, hiszen a például a Rhapsody tulajdonosa az a Viacom, melynek sok más médiavállalat mellett a Facebook-al is igencsak feszült a viszonya.  S végül, de nem utolsó sorban komoly visszatartó erő lehet(ett) a megkérdezett szolgáltatók számára a bizonytalan kiadói helyzet, kiadói szerződéseik módosíthatósága valamint a Facebook-n való megjelenés miatti magasabb kiadói díjak.

   

Mindezeknek ()is) köszönhetően a stratégia partner pedig a hírek szerint nem más, mint a tavaly indult és azóta többször is koncepciót és üzleti modellt váltó  piacot nyerő  Lala.com lehet. Mindez azért érdekes, mert jelenlegi szolgáltatáspalettáját tekintve a Lala nem teljesíti a Facebook által megszabott követelményeket, hiszen csak egyszer engedi meghallgatni a dalokat, az után már vagy csak 30 másodperces részlet hallgatható meg, vagy meg kell vásárolni a dalt.

 

A Lala számára ugyanakkor a Facebook-ellenben a többi felkért szolgáltatóval s Facebook óriási lehetőség, olyan lehetőség, amelyért megérheti a kiadókkal újból leülni tárgyalni.A Facebook számára pedig ha a Lala.com mégsem jár sikerrel, még mindig megmarad a lehetőség  a saját fejlesztésre, bér tény, az idő sürget, hiszen a MySpace szolgáltatása igen-igen sikeres és kedvelt.  

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr15847832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.