Amerikában is megjelenik a Spotify?

2009. július 27. - Pléh Dániel

Közelmúltbeli bejegyzésünkben az egekig magasztaltuk a svéd streaming szolgáltatót, a Spotify-t. Sikerük egyik titkaként a megfontolt terjeszkedést, illetve az Európai piacokra való koncentrálást említettük.
 
Ez a stratégia sok szempontból előnyös (az üzleti modellt könnyebb a kisebb piacokon tartani, mint a nagyobbakon) ugyanakkor bármilyen fonák is, a kiadókkal való megállapodás az amerikai piacra valószínűleg egyszerűbb és gyorsabb, mint a szétszabdalt és bonyolult európai digitális szintérre.
 
A teljes sikerhez ugyanakkor elengedhetetlenül fontos az amerikai piac meghódítása is, ezt a cég vezetői is tudják, ennek keretében pedig a legfrissebb hírek szerint megkezdődött az amerikai Spotify csapat kialakítása, illetve a várhatóan jelentősen megnövekedő költségek fedezésére a svéd cég újabb befektetőket keres, sőt egy a Times Online-nak adott interjújában Daniel Ek vezérigazgató a cég eladását sem zárta ki megfelelő ajánlat esetén.
 
A világ legnagyobb streaming piacának meghódítása természetesen nem csupán akarat és erő kérdése. A legösszetettebb feladatot a streaming licencek megszerzése jelenti a major kiadóktól.A legtöbb előadó esetében ugyanis az európai illetve az észak-amerikai jogok más kezében vannak, így az európai kiadüi képviseltekkel lefolytatott hosszas tárgyalások az amerikai piac esetében sem elkerülhetőek, s akkor még az amerikai piacra szóló streaming megállapodások pénzügyi feltételeinek teljesítethetőségének problémájáról még nem is beszéltünk!!
 
A másik, a svéd cég amerikai piacra lépését jelentősen befolyásoló (sőt akár azt meghiúsító) ténye maga a Microsoft lehet. A streaming szolgáltatásával a hírek szerint hamarosan a piacra lépő redmondi óriás szolgáltatásában integráltan fogja szerepeltetni az ingyenes streaming és a fizetős letöltés lehetőségét. Ez az opció pedig hiányzik a Spotify jelenlegi struktúrájából, elsősorban stratégia okokból, illetve a megfelelő saját letöltő szolgáltatás hiányából fakadóan. Ek elmondása szerint a megoldáson jelenleg is dolgoznak, előreláthatólag a 7digital-al közös megoldás integrációja hoz majd megfoldást erre a problémára, de majd csak a közeljövőben. Megoldás lehet maga a Spotify cross-platform jellege is, hiszen ha a zenekedvelő a telefonján (legyen az egy iPhone vagy egy Google Android mobil), illetve online egyaránt meghallgathatja kedvenc zenéit, akkor nem feltétlenül van szüksége a letöltésre, mint opcióra. A Spotify számára tehát az alapkérdés és kockázat a Microsoft megoldásának integráltsága ha a redmondi csapat valóban képes a különböző platformjait szervesen és jól hasznosító zeni szolgáltatás nyújtani, akkor a Spotify és vérhatóan a többi streaming szereplő sorsa is megpecsételődik. Ha nem, akkor viszont a Spotify esélyei jónak tűnnek…
 
A Spotify amerikai piacra való belépése sok szempontból kulcsfontosságú lépés lehet, az idei év digitális zenei szolgáltatási versenyét tekintve. Kiderülhet, hogy egy az Európai piacokat teljesen meghódító szolgáltatás mire lehet képes a legösszetettebb és leginkább kompetitív streaming piacon. S amennyiben az, s az üzleti modell is kitart, úgy egy újabb, most már a nagyobb piaci szereplőket is nehéz helyzetbe sodró piaci átrendeződést indíthat el.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr861257445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.