Óriási kudarc a Comes With Music!

2009. október 31. - Pléh Dániel

Tavalyi indulásakor a Nokia Comes with Music az Apple az iTunes egyik legkomolyabb riválisának tűnt. Mindenki- mi is -  azt gondoltuk, a legnagyobb mobiltelefongyártó tartalompiacra való belépésével, ha nem is rövid távon, de komoly konkurenciát támaszthat Steve Jobséknak.

Középtávon mindez még elképzelhető, az első egy év mérlege ugyanakkor kiábrándító:
 
Ország
Indulási dátum
előfizetőszám
Egyesült Királyság
2008. Október
32 728
Szingapúr
2009. Február
19 318
Ausztrália
2009. Március
23 003
Brazlia
2009. Április
10,809
Svédország
2009. Április
   1 101
Olaszország
2009. Április
      691
Mexikó
2009. Május
16 344
Németország
2009. Május
 2 673
Svájc
2009. Június
     560
 
Felocsúdva a megdöbbenésből, hogy világszerte, összesen mintegy 100 000 előfizető választotta a Nokia megoldását, érdemes picit a számok mögé nézni, hiszen azok is több csemegét rejtenek.
 
Egyrészt egyértelműen látszik az idő faktor szerepe. Minél régebben indult el a szolgáltatás egy régióban, annál több előfizetőt sikerült megmozgatnia.  Hatalmas meglepetés, hogy a roll out időpontjaiban (is) kifejezett  digitális piaci erősorrendre a valóság több esetben is rácáfolt.  Az idén májusban induló mexikói szolgáltatás közel annyi ügyfelet szerzett 5 hónap alatt, mint a 3 hónappal korábban indult Szingapúri. Az egy hónappal a mexikói szolgáltatás előtt, a brazillal együtt induló svéd ellenben mindössze ezer előfizetőt. Ez utóbbi különösen azért érdekes, mert mindezzel párhuzamosan a Spotify, túlnyomórészt a skandináv térségben közel 6 millió regisztrálttal rendelkezett. Az angol piacon elért 32 000 regisztrált többféleképpen értelmezető. Pozitív, hiszen messze az Egyesült Királyságban van a legtöbb Comes With Music előfizető. A potenciális piac méretéhez, illetve a konkurens szolgáltatások  helyzetéhez viszonyítva ugyanakkor ez a szám is kiábrándítóan alacsony..
 
Mi lehet az oka a Comes with Music, gyakorlatilag teljes kudarcának? Semmi olyan, amit előre ne lehetett volna tudni. Már az induláskor tudott volt, a DRM minden szolgáltatásban olyan korlátokat jelent, melyeket a potenciáli s előfizetők zokon vesznek. Az is ismert volt a finn cég fejlesztői és terméktervezői számára, hogy a moibil-PC kapcsolat simulékonysága, könnyen érthetősége és használhatósága kulcskérdés lesz. Az Apple esetében tulajdonképpen ez az integráció az, ami a DRM meglétét tulajdonképpen elfedi a használók elől, s pont ez az, ahol a Nokia Comes With Music a legsebezhetőbb e pillanatban.
Mit tehet a szolgáltató ennek ismeretében? Egyrészt megpróbálhatja kommunikálni, magyarázni az eredményeket, de ettől nem lesz több előfizetője, maximum a projekt vezetőinek a helye lesz valamivel biztosabb. Az új előfizetők számára kínálandó 90 napos free trial szabványos marketingösztönző megoldás, feltételezhetően növelni fogja az előfizetőszámot, de egyben a lemorzsolódást is. A kulcs a sikerhez sejthető, nem ezekben rejlik. Az egyik, természetesen a DRM mentesség elérése, vagy olyan PC-mobil kapcsolat kialakítása lenne, amely révén a DRM okozta kényelmetlenségek háttérbe szoríthatóak lennének. A jó szolgáltatást pedig jól is kell kommunikálni a Comes with Music egy platform szeretne lennI. De ezt meg kell értetni a használóival is..

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr291456936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.