A Pandora a Facebook zenei szolgáltatója

2010. május 02. - Pléh Dániel

 Egy évvel ezelőtt Tim Westergreen éppen életművének, a Pandora-nak a lehetséges és egyre valószínűbb bezárásáról nyilatkozott a legfontosabb amerikai sajtóorgánumoknak. Az elmúlt szűk egy év alatt a Pandora aztán nagy utat tett meg, s napjainkban már jóval több ,mint egy ígéretes zenei startup.

 
A Facebook, új, a közösségi szolgáltatást gyakorlatilag egy webes platformmá alakító fejlesztéseiről különböző oldalakon rengeteg szó esett. Valóban a web és a web-használat valamint a webes üzleti modellek szempontjából is egy gyökeres fordulat kezdete, ez nem is vitás. Mindennek a kivesézése közben ugyanakkor egy, a web életét tekintve valóban nem forradalmi jelentőségű, de a digitális zene és a közösségi zene szempontjából kulcsfontosságú bejelentésre is sor került.
 
A Facebook Open Graph tool segítségével ugyanis az online rádiózás is összekapcsolható lesz a web más részein végzett tevékenységekkel, a barátok tevékenységeivel és ajánlásaival. Bárki, aki a teljesen megnyitott Like segítségével egy web-oldalon like-ol majd egy együttest, az bekerül a Facebook profiljára, s így elérhetővé és felhasználhatóvá válik a pandorában is a tartalmak között.
 
Ugyanez igaz lesz a Facebook oldali barátokra is, csak már magában az online rádió szolgáltatásban. A barátok által kedvelt zenéket a rádióban is láthatóak lesznek, egy adott, a rádióban hallgatott dalról látható lesz, hogyha a baráti köröm valamelyik tagja is kedveli és így tovább.
 
Az onine zenehallgatás tehát valóban teljes közösségi élménnyé válik, s az alig 20 évvel ezelőtti rádióban hallott számok kétségbeesett keresgéléstől eljutott odáig az internet, hogy minden, amit az ember a weben az ember zenei témában megnéz, elolvas vagy esetleg meghallgat építi zenei profilját.
 
S mindez sok minden a Facebook kapcsán, zenei téren az elmúlt 6-8 hónapban lezajlott eseménynek utólag értelmet ad. Értelmet ad annak, miért mondtak le relatív könnyen az Imeemről, értelmet ad annak, miért nem néztek görcsösen új partner után.
 
S persze mindez nagyon de nagyon sok mindent jelent a vetélytársak számára is. Nem kevesebbet, mint azt, hogy a digitális zenei palettán innentől kezdve csak és kizárólag a cloud computing alapú megoldásoknak van jövője. S ha közösségi zenei tudástól beszélünk, akkor az olyan gigantikus közösségi oldalak, mint a Facebook,az amúgy a digitális zenét kénye kedve szerint alakító és formáló (tulajdonképpen annak életlépes modelljét megalkotó) Apple számára is nehezen legyőzhető versenytárs. Egy szempillantás alatt, az eleddig az Apple hordozható készülékeinek és megoldásainak egyik motorja, a közösségi hálók elérése üldözendő és a saját zenei terméket és jövőbeni koncepciókat alapjaiban veszélyeztető vetélytássá vált.
 
Mindezeken - és a már most látható Apple-Adobe szintű küzdelmeken és csatározásokon felül persze -  a Facebook zenei piacra való belépése más kérdéseket is felvet. A gyönyörű és valóban a webhasználatot teljesen más dimenzióba helyező direktíva persze felvet adatvédelmi kétségeket, aggályokat is. Hiszen a zenei profil felépítéséhez vezető útnak is része, gyakorlatilag minden webes aktivitás aktív monitorálása. Ez pedig, nevezzük nevén a szörnyet, maga a Nagy tTestvér!!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr681948941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.