Az online rádiók totális győzelme

2010. október 23. - Pléh Dániel

Az online rádiózás atyjának számító Pandora többször szerepelt már blogunk hasábjain. Sajnos az elmúlt években alapvetően szélmalomharcukról számolhattunk be, mellyel megpróbálták elérni, hogy a törvényi szabályozás ne hozza őket eleve üzletileg kezelhetetlen helyzetbe. Ha optimistán akarunk fogalmazni, harcukat sikerrel vívták meg, ha pesszimistán, akkor azt, hogy harcuk volt annyira sikeres, hogy ne lehetetlenüljenek el rövid távon.

 
Nem tudjuk és nem is fogjuk most már megtudni, milyen irányt vett volna a Pandora sorsa, ha nem jelenik meg az iPhone és vele együtt az iPhone alkalmazások lehetősége. Ma már egyértelműen látszik,  ez volt az a pillanat, ami átlendítette a holtponton a szolgáltatást és elindította teljesen új terepek és a siker felé.
 
A sikerek felé,ez most már teljesen egyértelmű, hiszen a legfrissebb közvéleménykutatási adatok szerint  a pandora a fiatalok( 12-24 évesek) körében minden online rádiónál, sőt a földi sugárzású rádióknál is népszerűbb!
 
 
Mint ahogy az az Edison cég kutatását összefoglaló ábrán látszik, egy 1500 emberből álló, nem reprezentaítív mintán végzett felmérés szerint a megkérdezettek  20%-a hallgatta a Pandorát az elmúlt hónapban, 13%-uk pedig az elmúlt héten! Jóval beszédesebb adat, hogy a felmérés szerint  a Pandor-t tübb, mint kétszer annyian hallgatták akár havi, akár heti viszonylatban, mint a földi sugárzású rádiók online streamjeit!
 
A kutatás alapján egyértelmű, hogy az online, on demand közösségi rádiók piacát a Pandora magabiztosan vezeti, hiszen az összes többi online közösségi rádió hallgatottsága mintegy a felét tette csupán ki a Padora hallgatottságának, miközben azonban a kis független online rádiókat közel annyian hallgatták, mint a nagy mainstream földi rádiók online megfelelőit. Azaz az internetes közösségi rádiók long tail-je gyakorlatilag már összemérhető a nagy földi sugárzású rádiók netes hallgatottságával!
 
Az online rádiók tehát végleg és visszavonhatatlanul elfoglalták méltó helyüket a webes termékpalettán.  Az, hogy a hagyományos rádiók, nem internetre optimalizált adását magasan verik hallgatottságban, egyáltalán nem meglepő, hiszen egy a platform lehetőségeit maximálisan kihasználó szolgáltatásokat hasonlítunk egy alapvetően lineáris jellemzőkkel bíró szolgáltatácsoporthoz.  Ugyanakkor talán pont ez az, ami a hagyományos rádiók számára hatalmas lehetőséget tartogat. Az internet láthatóan elég erős már ahhoz, hogy önmagában eltartson rádióadókat. A hagyományos rádiók a disztribúciós csatorna erősségeire, a közösségre valamint saját tapasztalatukra alapozva építve jó eséllyel hihetetlen hatékonyan tudnák megjeleníteni professzionális tartalmaikat. A siker garantált lenne,. A kérdés sokkal inkább az, az akarat meg van, meg lenne-e?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr902336409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.