Jóslatok 2011-re

2011. január 12. - Pléh Dániel

2010 a vártnál jóval eseménytelenebb év volt a digitális zenében. 2009 végén azt hittük, 2010 egyértelműen a streaming szolgáltatások térnyeréséről fog szólni. Nem szólt, sokkal inkább szólt a szolgáltatók és a tartalomtulajdonosok küzdelméről.

 
2011 azt gondoljuk, nagyon sok tekintetben hasonlítani fog 2010-re, de remélhetőleg sokkal több konkrétummal és sokkal kevesebb tárgyalással, meghiúsult szolgáltatás ötlettel.
 

1. Az előfizetéses szolgáltatások teret nyernek, de veszteségesek maradnak

 
2010 minden eddiginél élesebben bizonyította, hogy a streaming szolgáltatások a jelenlegi feltételek mellett nem képesek rentábilisan működni.   2011 két kérdésre is választ kell majd adjon. Az egyik az, hogy továbbra is meglesznek-e azok a befektetők- legyenek azok stratégiai befektetők vagy pénzügyiek- akik a szolgáltatások veszteségeit finanszírozzák. A másik pedig az, hogy az egyre több platformon elérhető szolgáltatások között megindul-e konszolidáció. Belépnek-e a piacra valóban azok a szereplők, akik 2010 végén ezt pedzegették. Ha igen, akkor egy a 2008-ashoz hasonlóan fragmentált, de alapvetően nem jól működő piaccal fogjuk magunkat ismételten szembe találni?
 
 
 

2. Hódít a közösségi média az előadók között

 
A kiadók, gyakorlatilag egyöntetű álláspontja szerint az internet a zenészek és a zene számára káros. 2011 lesz az az év, amikor ez végképp bebizonyosodik majd, hogy nem igaz.
 
2010 végén a Billboard jóvoltából elérhetőek lettek az első olyan slágerlisták, melyek az egyes együttesek, előadók közösségi médiában meglevő népszerűségén alapulnak.
 
2011-ben egyre több és több együttes ébre majd rá, hogy az internet és a közösségi média segítségével hatékonyabban és a hagyományos költségek töredékéért válhat népszerűvé. S 2011 lesz az év, amikor a kiadók és egyre inkább ráébrednek majd a közösségi média fontosságára, s a kiadói marketing elemek között is egyre több és egyre gyakoribb közösségi média elem tűnik majd fel.
 
 

3. A zenei videók folytatják reneszánszukat

 
3-4 évvel ezelőtt a zenei videók és a Youtube a kiadók számára egy újabb, megoldhatatlannak tűnő problémának tűntek.  Senki nem gondolta volna, hogy 2010-ben, a kiadók és a Google, közösen hoznak létre egy prémium videótartalmakra szakosodott portált, amely aztán havi szinten 500 millió videómegtekintést produkál.
 
Ennek a hatalmas felvevő piacnak (is) hála, újból és ismét megéri videóklipet gyártani. 2010 a zenetévék újjászületésének az éve volt, 2011-ben pedig a zenei videók fognak maguknak minden eddiginél nagyobb szerepet kihasítani a zenei tartalompiacból. Olyannyira, hogy 2011 lesz az év, amikor a zenei videók fogják az alapot jelenteni a zenei portálok számára, felváltva a szöveges tartalmakat.    
 
 
 

4. Nem tör be a piacokra a Ping, az Apple közösségi zenei szolgáltatása

 
2010 második fele szinte egészében arról szólt, hogy a piac az Apple, új, forradalminak gondolt, cloud alapú zenei szolgáltatását várta. A szolgáltatásból eleddig nem lett semmi, ellenben a hype-ot, illetve a közösségi média erősödését beismerve, no meg a Myspace gyengélkedésére apellálva, az Apple Ping néven elindította zenei közösségi szolgáltatását.  
 
A probléma csak az, hogy a regisztrációs folyamat olyan bonyolultra sikeredett, melynek következtében eddig mindössze 200 együttes vette a fáradtságot, hogy végigküzdje magát rajta.
 
S hiába az ésszerű elgondolás, hiába a nagy vetélytárs MySpace egyre mélyülő válsága, ilyen bonyolult folyamatokkal a Ping 2011-ben, de jó eséllyel később sem lesz a MySpace-t felváltó zenei közösségi oldal.  
 

5. Eldől a Spotify sorsa

 
A Spotify a 2010-es év egyik legnagyobb kérdőjele volt. Az európai piacokon nagyon jól muzsikáló szolgáltatás immáron több, mint egy éve nem bír belépni az amerikai piacra. Márpedig ami nem sikerül több, mint egy évig, az jó eséllyel sosem fog.
 
A Spotify problémája kettős. Egyrészt látható, hogy a kis piacokon valóban megbízhatóan és rentábilisan tud működni. A nagyobb piacokon, mint például az angol ugyanakkor már az Európára érvényes szerződései alapján sem garantált a megtérülés, sőt inkább veszteségekről beszélhetünk. Az amerikai piacra olyan feltételek mellett tudna csak belépni, melyeket nem vállal, így  úgy tűnik megmarad, kis ,európai zenei start-upnak. Úgy tűnik, az üzleti modell ez esteben sem működik nagy számú előfizetőnél.
 
Működik viszont a felhasználók körében, hiszen a Spotify az egyik legnépszerűbb európai zenei szolgáltatás. Népszerűsége okán, illetve az amerikai piacra való belépés nehézségei miatt akár még felvásárlási célpont is lehet. Akár így, akár úgy, 2011-ben el fog dőlni a svéd szolgáltató sorsa.
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr252555418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.