A Spotify is beadta a derekát

2011. április 14. - Pléh Dániel

 

Az elmúlt években több, roppant kecsegtetően induló, nagyszerű ötleten alapuló zenei startup halálát láttuk, (mondhatni közvetítettük) s az ok szinte minden esetben a kiadók hozzáállása volt. Bizonyos esetekben maguk, a kiadók által diktált üzleti feltételek, bizonyos esetekben azoknak az implicit hatásai hozták magukkal az Armageddont.
 
Bevallom, nem gondoltam, a Spotify-al kapcsolatos április 1-i tréfák után, hogy szűk két héttel rá, ha nem is az, de értelmében ugyanaz megtörténik a svéd szolgáltatóval. Mert ne legyen kétségünk afelől, a ma bejelentett változtatások a Spotify lényegét veszik el.
 
Mik is ezek a változások? A cég blogján közzétettek alapján  egy szóval úgy jellemezhetnénk, hogy a korlátlanság teljes megszüntetéséről van szó a nem fizető felhasználók esetében. A szolgáltatást ingyenesen használók, május 1-ét követően havi 10 órát használhatják majd a szolgáltatást. További korlátozás, hogy egy dalt maximum 5 alkalommal lesz lehetőségük meghallgatni.  Az egyelten engedmény a kemény feltételekben a Spotify-t 2010 novembere után használni kezdők számára van, akik további 6 hónapig még az eredeti kondíciókkal élvezhetik a szolgáltatást.
 
 
Daniel Ek, a ég vezetője a következőképpen magyarázta a drasztikus lépéseket: „Bárki számára, aki úgy érzi el ér vagy meghaladja ezeket a határokat, azt tudjuk ajánlani, gondolja meg a Prémium vagy a korlátlan előfizetési csomag megvásárlásának lehetőségét.”  Mindehhez Ken Parks a cég részéről hozzátette, hogy a lépések alapvető célja, hogy megtarthassák a jövőben is a teljesen ingyenes verziót.
 
A cél lehet, hogy nemes, az eszközök ugyanakkor hibásak és teljesen rossz irányba viszik a szolgáltatást. A Spotify sikerének a kulcsa ugyanis pont az ingyenesen igénybevehető része volt. Nem is olyan régen Daniel Ek még arra volt büszke, milyen hatékonyan képesek átkonvertálni az ingyenes szolgáltatást használókat, fizetős ügyfelekké. A mai döntés üzenet pontosan ennek az ellenkezőjét sugallja. Azt nevezetesen, hogy a Spotify nem képes már fenntartani üzletileg a teljesen korlátlan verziót. Ne legyenek illúzióink, a veszteségek alapvető oka ez, az ingyenes használat után fizetendő roppant magad kiadói jogdíj. Illetve még egy dolog: Az amerikai piacokon való megjelenés.  Arról már korábban beszámoltunk, hogy közel egy év teljes és totális egy helyben topogás után januárban meglódultak a tárgyalások és a Spotify számára reális közelségbe került, kerülhetett az amerikai piacokon való megjelenés is. Az a megjelenés amelynek ugyanakkor látható és érezhető ára van. Ez pedig a teljesen ingyenesen igénybevehtő szolgáltatás szelet minél kisebbre való zsugorítása. Ez az az elem, ami a Warner Music-ot a leginkább feszélyezte, s valószínűleg ez az az elem, ami a legnagyobb kiadóval, a Universal Music-al való megállapodás útjában áll, állt.
 
A kiadók számára mindez lehet, megnyugvást hoz, a Spotify számára ugyanakkor attól tartok, most kezdődik csak az igazi Canossa-járás. A korlátozásokat ugyanis egy olyan felhasználói rétegen próbálják keresztülverni, amely számára pontosan az ingyenesség és a korlátlanság volt a legfontosabb termékjellemző. Ezt megkapta mindeni, s ez volt za, amit mindenki élvezett. Ezen szigorítva egész biztosan nem a fizetős szolgáltatás része felé való migráció indul majd el, hanem a churn, a lemorzsolódás éa régi megoldások (torrent..) felé való visszarendeződés.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr612825454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.