Milyen is lesz akkor az iCloud?

2011. június 03. - Pléh Dániel
Ma, 18 órától kezdi meg, régóta várt beszédét Steve Jobs az Apple fejlesztői konferenciáján, a WWDC-n. A sok várható bejelentés közül az egyik legjobban várt az iCloud, azaz az Apple felhő alapú zenei szolgáltatásának a bejelentése lesz. Az elmúlt napokban meglehetősen sok részinformáció kiszivárgott, így nagyon-nagy meglepetésekre e téren nem számíthatunk.  
 
Ami a szolgáltatás funkcionalitását illeti, az már korábban kiszivárgott, hogy a Google valamint az Amazon korábban elindult szolgáltatásával ellentétben  nem lesz szükség a zenék hosszadalmas, központi tárhelyre való feltöltésére, hanem a merevlemezen levő zenei tartalmakat maga az alkalmazás indexeli majd fel.
 
A hétvégén aztán az is napvilágot látott, hogy a korábban már az iTunes-on keresztül zenéket vásárlók számára ingyenes lesz a szolgáltatás, a későbbiekben azonban 25 dolláros éves díja lesz.  Az is egyértelműnek tűnik, hogy az Apple nem csupán egy zenei tárhelyszolgáltatásként képzeli el az iCloudot, hanem többfajta tartalomtípus esetében is ezt az irányt erőltetné Steve Jobs, amely ebben az esetben inkább lesz tekinthető platformnak, mint szolgáltatásnak.
 
A szolgáltatás a hírek szerint valóban elindul a mai napon, azonban némileg korlátozott funkcionalitással, ugyanis a streaming- azaz a feltöltött zenék korlátlan meghallgathatósága- nem lesz benne az induló csomagban.
 
A tartalom ugyanakkor teljes lesz, ugyanis az utolsó pillanatban a technológiai óriásnak sikerült tető alá hoznia az utolsó nagy kiadóval, a Universallal is a szerződést, valamint a zeneműkiadókkal és a kisebb kiadók nagy többségével is megállapodásra jutott. A kiadók meggyőzésének pedig ára volt, nem is kicsi. Az Apple és a kiadók közötti tárgyalások részletei ismerőktől kiszivárgott információk alapján a Cupertinoi technológiai óriás, a felhasználóknál tárolt dalok mennyisége alapján 25 és 50 millió dollár közötti előleget fizet a kiadók részére. A befolyó bevételekből pedig 58% a kiadókat, 12% a zeneműkiadókat illet, s a fennmaradó 30% marad az Apple-nél. Azaz a modell megszólalásig hasonlít az alkalmazásokkal kapcsolatban kialakított bevétel megosztási modellhez, azonban itt az Apple még bevétel megosztási garanciát is fizetett a kiadóknak. Nem ez volt az évszázad üzlete az Apple-nél, ezt bátran kijelenthetjük…
 
A legnagyobb és mindent felülíró kérdés talán mégis a bevezetéssel kapcsolatos. A MobileMe az Apple egyik legsúlyosabb kudarca volt, mind technológiai, mind marketing értelemben.  Az iCloud tehát nem lehet bukás. Ugyanakkor az Apple egy olyan területre merészkedik be, ahol a piacon már két, erős szereplő tevékenykedik- az Amazon és a Google- így bizonyítania kell, már a kezdetektől fogva. Érdekes lesz, hogy hogyan alakul majd ténylegesen az iCloud árazása és mi fog történni a már most is benne foglalt szolgáltatásokkal?
 
Egy szónak is száz a vége, rég tett a zenét is a tartalomipart amennyire meghatározó bejelentést az Apple, mint amilyen ma, az iCloud bejelentése lesz. Sok múlik rajta, az Apple számára is, de hosszú időre el is döntheti vagy éppen teljesen nyílttá is teheti a Apple-Google-Amazon vetélkedést a zenei piacon.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr352955482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.