Saját eszközzel jelenik meg a Google?

2012. február 12. - Pléh Dániel

 

Arról, hogy a digitális zenei területet valójában miért is az Apple uralja, több alkalommal írtunk már blogunkban. Steve Jobs zsenialitása 2003-ban létrehozta a hardware-t és a tartalmat egyszerre kontrolláló üzleti modellt és ökoszisztémát. A felismerés zsenialitása abból ere, hogy a tartalom a tartalomtulajdonosok kezében lesz, az árazást, promóciót sok tekintetben ,meghatározó, azok szabadságát korlátozó jogokkal, amelyek miatt azoknak a versenyképes árazása és a profitabilitás biztosítása a kezdetektől fogva láthatóan nem, volt lehetséges. Abban az esetben viszont, hogyha az egész egy nagyobb ökoszisztéma része, úgy az ökoszisztéma többi elemének árazása már csupán magától az Apple-től függ, így a profitablitása is jobban biztosítható. Ez a leírva roppant egyszerű gondolatmenet állt és áll az iTunes mögött.
 
Mai szemmel nézve minden logikus, kristálytisztán érthető. Jobs zsenialitása abban rejlett, hogy mindezt 2003-ban találta ki, valósította meg, így az Apple ma már 6-8 éves előnyben van azon vetélytársaival szemben, akik most készülnek saját tartalomterjesztő rendszereik kialakítására.  2012-re ugyanis eljutott oda a tartalomipar, hogy az igazán nagy szereplők számára nem opció a vetélytársak rendszerében való tartalomárusítás. Ma már a teljes tartalomárusítási, kommunikációs folyamat az, amiért a harc folyik az Apple, az Amazon, a Google a Nokia és a Microsoft között. A tartalomtípusok közötti határok elmosódtak. Ma már mindegy, hogy filmről, zenéről vagy éppen e-bookról van szó.
 
 
A legfrissebb pletykák szerint a Google is nagy erőkkel dolgozik, saját média készülékén. A készülék, amely a hírek szerint Android operációs rendszert használ majd, saját branded készülék lesz, azaz a Google nevét viseli majd. Elsődleges felhasználási területe az otthonunkban található különböző eszközökön való zene hallgatás egy forrásból való biztosítása lesz, közép és hosszútávú célja ugyanakkor nyilvánvalóan nem ez, hanem sokkal több.
 
Sikerülhet-e az alapvetően bevételeinek túlnyomó részét még mindig a keresőbizniszből szerző cégóriás számára ez a bátor lépés? Egy ekkora és ilyen profi cég esetében bajos ilyet kijelenteni, de valószínűleg nem. Nem, mert a Google továbbra is túl sok minden szeretne egyszerre lenni. Minden piacon ott akar lenni és nyerni akar, ami nyilván nem lehetséges. Harcol a Facebook-al, harcol az Amazon-al, az Apple-el, a Microsofttal és a sort még folytathatnánk. Nem, mert érezhetően nem mozog otthonosan a média és tartalombizniszben. A Youtube fokozatosan veszt erejéből, a Google is sokkal inkább a Vevo-ra koncentrál, a Google Music elindulása kudarcok sorával volt nehezítve.  
És végezetül nem, mert maga az egész home enrtertainment piac még az útkeresés időszakában jár. A smart TV koncepció nem a 2012-es év szüleménye, sok-sok évvel ezelőtt a Microsoft, később pedig pont maga a Google is próbálkozott ezen a területen, minimális sikerrel. Az is érezhető, hogy nem a hagyományos keretek között való gondolkodás az, amely a Smart Tv koncepciót tényleg sikeressé teheti. A Google pedig sosem volt híres az igazán új, eredeti ötletek kitalálásában és megvalósításában…
 
A legfőbb oka a várható kudarcnak ugyanakkor nem ezekből eredeztethető, sokkal inkább a brand értékekből. Igen, az a tény, hogy a Google a szórakoztatóiparban nem számít megbízható, erős brandnek, olyan brandnek, amelyet hallva az emberek a boltok felé veszik az irányt. Hipotetikus, de ha az Apple és a Google ugyanazzal az eszközzel jelenne meg a piacon, az Apple tarolna…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr624095186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.