Az Amazon növekszik, az iTunes stagnál

2012. május 02. - Pléh Dániel

 

A digitális zenei szakemberek és nem utolsó sorban a kiadók számára az egyik leglényegesebb kérdés az elmúlt fél év  és várhatóan a következő 1-2 évben az lesz, hogy a megjelent és egyre inkább teret hódító streaming alapú szolgáltatások mennyiben kannibalizálják a pay per track alapú szolgáltatásokat.
 
Amennyiben ugyanis az előbbiek növekedés az utóbbiak csökkenését vonja maga után, akkor nem beszélhetünk másról, minthogy ugyanaz a fizetőképes és fizetni hajlandó csoport az egyik szolgáltatás típusról átnyergelt a másikra.
 
Éppen ezért kísérte nagy érdeklődés az eDataSource elemzését amely a tavalyi utolsó és az idei első negyedéves értékesítési adatat hasonlította össze az Amazonnak illetve az iTunes-nak és felettébb érdekes összefüggéseket tárt fel.
 
  
A piackutató cég adatai szerint 2011 utolsó negyedévéhez képest 2012 első negyedévében az Amazon 29%-al tudott növekedni, míg az iTunes eladásai gyakorlatilag stagnáltak. Az Amazon esetében a felmérés a zenei, on demand videó, a kindl tartalom valamint az android alkalmazások, az iTunes esetében pedig zenei, az on demand videó, az app store alkalmazások valamint az ebook-ok  értékesítési adatit vették figyelembe.
 
 
Az elemzés azt is megmutatta, hogy valamennyi területen nőttek az értékesítési adatok az Amazon esetében 2012 első negyedévében, de kiemelkedő a Kindl tartalmak értékesítésnek növekedése. A 2011 október és 2012 március vége közötti időszakban az Amazon vizsgált bevételeinek 77%-a a Kindle tartalmak értékesítéséből származott, 12%-it adtak a zenei tartalmak, 8%-ot az on demand videó és mindössze 2%-ot az android alkalmazások.
 
Ugyan a növekedés tekintetében asz Amazon lényegesen optimistább adatokat produkált, de ettől még tisztán, a volument tekintve jelentősen el van maradva az iTunestól, mint ökoszisztémától. Ezt mutatja, hogy a vizsgált időszakban a vásárlások értéke három és félszerese volt az iTunes esetében, az Amazonénak.
 
Mit is jelentenek akkor az adatok? Alapvetően azt- az amúgy ismert- tényt erősítik meg, hogy az iTunes még régóta bevált, működő termék, már elérte csúcspontját, érdemi növekedésre nem érdemes jelenlegi állapotában számítani. Az Amazon ezzel ellentétben még az erőteljes növekedési fázisban van, ahogy egyre robosztusabbá és kompaktabbá válik a saját rendszere. Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy a növekedést abszolút nem a zenei tartalmak hordozzák magukban, hanem a hordozható eszközökhöz kapcsolódó alkalmazások, így ugyanaz, ami megjelenésekor az iPad-re elmondható volt, sajnos elmondható az Amazon Kindle-re és a köré épülő infrastruktúrára.  Ez pedig hosszú távon ismét felveti a kérdést, hogy meddig és mennyi maradnak fontosak a zenei tartalmak a nagy média konglomerátumok számára?

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr74374244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.