Mobil rádió a Spotifyban

2012. június 21. - Pléh Dániel

2012-t, mint a Spotify és a Pandora harcának évét harangoztuk be, s az első, lassan elmúló félév alapján nem is kellett csalódnunk. A Spotify komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy az alapvetően streaming funkcionalitásra épülő core funkcionalitást minél inkább bővítse a Pandorahoz hasonló on demand social radio funkcionalitás irányába. Még tavaly év végén jelent meg maga a rádió funkcionalitás a szolgáltatásban, aztán ez év májusában jelentek meg az első hírek arról, hogy a funkcionalitást tovább finomítva egy valóban a Pandora funkcionalitáshoz nagyon közeli  rádió szolgáltatás megjelenése várható.

A májusi hírek igaznak bizonyultak, a svéd cég  bejelentette, hogy iPhonera és iPadre optimalizált speciális rádió szolgáltatással jelenik meg. Az alapot értelemszerűen a 16 millió dalból álló, az alapszolgáltatást is kiszolgáló zenei bázis lesz majd.

spotifyradio.jpg

Funkcionális szinten az eddigiekhez hasonlóan lehetőség lesz előadó, album vagy éppen playlist alapú rádiót létrehozni. Újdonság lesz azonban, hogy a Pandora esetében megismert és napjainkra már gyakorlatilag szabvánnyá váló tetszik/nem tetszik funkciók is helyet kapnak majd a mobil verziókban. Ugyancsak érdekes és izgalmas, a Pandoranál jóval bővebb funkcionalitásra alapozó megoldás, hogy a rádióban hallgatott dalokat el is lehet majd menteni, egy külön playlistbe.

A Pandora igazi kihívásához természetesen üzleti modell váltásra /módosításra is szükség van, hiszen a Pandora alapvetően ingyenes, bár limitált szolgáltatást biztosít. A Spotify eddig csak a prémium előfizetők számára engedte meg, hogy a szolgáltatást mobil telefonon vagy éppen iPaden használják. Mostantól ez megváltozik, 30 napos trial időszak keretében a nem prémium előfizetők is igénybe vehetik , kipróbálhatják a mobil rádió adta élményeket.

A lépéssel párhuzamosan a svéd cég masszívan erősített az ingyenes verziót elérők számára szóló reklámokban megjelenő cégek számán is, azaz vélelmezhetően jelentősen növelni tudta hirdetési bevételeit.  Olyan cégek csatlakoztak ugyanis a hirdetők táborához, mint McDonalds, Macy’s, Chevrolet, Taco Bell, Red Bull, Verizon Wireless, Warner Bros., Durex, Heineken, Red Stag, Jim Beam  vagy éppen Lipton Ice Tea.

A siker ugyanakkor nem a hirdetők számán fog múlni. Az on demand, social rádiók esetében a kulcs a sikerhez ugyanis az ajánló algoritmus, azaz, hogy egy adott előadóhoz vagy bármilyen más metaadathoz kapcsolódóan mennyire jó minőségű, mennyire változatos zenefolyamot képes előállítani. Ebben pedig egyáltalán nem biztos, hogy a Spotify győztes tud majd lenni…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr724600565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.