Lehet kiút a hagyományos rádióadók számára is

2012. július 23. - Pléh Dániel

A Pandora rakétaszerű előretörése kapcsán itt blogunk oldalain is többször elemeztük a földi sugárzású rádióadók előtt álló lehetőségeket, „jövőképet”. Az idézőjel ez esetben több, mint indokolt, hiszen mind az online rádiók előretörése, az általuk nyújtott jobb mérhetőség, nagyobb interaktivitás valamint  -az ettől függetlenül végbemenő-  a hagyományos rádiók üzleti modelljének drasztikus gyengülése ennek a médiaformának az eltűnését vetíti előre. Van valami azonban, ami a hagyományos rádiók  számára az utolsó szalmaszál lehet- mégha sok közük nincs is hozzá- ez pedig az online rádiókra kivetett rendívül magas jogdíj.

A magas jogdíjak azok ugyanis,amelyek az online rádiókat, illetve a hozzájuk sok tekintetben hasonló funkcionalitást biztosító streaming szolgáltatásokat megbénítják, üzletileg gyakorlatilag ellehetlenítik. Ezt használhatnák ki a földi sugárzású rádióadók, akik azonban a folyamatosan csökkenő bevételeik miatt egyre kevésbé képesek az innovációra. 

Pedig pontosan az innováció lehet(ne) az, aminek a segítségével a földi sugárzású rádiók teret nyerhetnének. Az erős brand, az előadókkal való közvetlen kapcsolat, a rendezvények mind-mind olyan területek, ahol még mindig van mozgástér a hagyományos rádióadók számára. 

A Clear Channel igazi ereje

A Clear channel már korábban is élen járt az innováció terén. Előző- és egyben leghíresebb és hírhedtebb megoldásuk az Iheart radio platform létrehozása volt.  Az Iheart.com címen elérhető oldal immáron ,több, mint 10 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik, ami növekedési ütemét tekintve a Facebook-Twitter szuper sikeres szolgáltatásokkal egyenértékű.  A portál koncepciója egyszerre végtelenül egyszerű és zseniális: a weben a Clear Channel hálózatába tartozó közel 800 rádióadó hallgatható, hirdetésmentesen és teljesen ingyenes a portálon. Tavasz óta pedig ez a funkcionalitás kibővült egy a Pandorahoz hasonló, a felhasználók által létrehozható és személyre szabható rádióadók létrehozási lehetőségével és egy igazán minőségi  iPad alkalmazással bővült. 

A hagyományos rádióadók jelenleg átalánydíj jellegű jogdíjat fizetnek, szemben internetes társaikkal.  Ezt- az amúgy valóan végtelenül igazságtalan megkülönböztetést- rúgta fel önszántából amerikai vezető rádióadóinak  hálózata a Clear Channel. A cég ugyanis a  Big Machine Label Group-al kötött megállapodás értelmében a hagyományos rádióadásban megjelenő zenei tartalmak után is vállalja a bevétel megosztást a kiadóval. 

iheartradio-ipad-640.jpg

A piacvezetőtől abszolút szokatlan lépés természetesen rejt magában kockázatokat, elsősorban üzletieket.   A kezdeményezésnél, az innovációnál ugyanakkor egyetlen dolog rosszabb: az egy helyben topogás.  Márpedig a hagyományos rádiók számára az egy helyben topogás végeredménye  egyértelmű: a megszűnés..Nyilván a Clear Channel lépése elsősorban PR értékű és a kiadók részére szól, azonban ez akár stratégiai nyitásként is kezelhető, azon kiadók felé, amelyek anno a rádiók legfontosabb stratégiai partnerei voltak, már pedig a földi sugárzású rádiók pozitív megkülönböztetésének eltörlését követelik…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr964594754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.