Miért érné meg és miért nem az Apple-nek egy Pandora-szerű rádió?

2012. szeptember 10. - Pléh Dániel

Azt a péntek hajnali  pletykák megjelenése óta szinte minden mainstream médium megírta már a jelek szerint az Apple a szerdai eseményén zenei bejelentést is tesz, tehet, amely ha a hírek igazak, egy a Pandora-hoz hasonló on-demand közösségi rádiót takar majd. A feltétele mód használata már az Apple pletyka kapcsán is fontos, ugyanos a kiszivárgott formációk alapján az Apple nem a Digital Millenium Copyright Act hatálya alatt, hanem külön szabályozott kiadói szerződések keretében szerezné be a tartalmat a rádióhoz, a tárgyalások állása pedig egyelőre még kétséges

apple_radio.jpg

Mielőtt az okokat megvizsgálnánk, szögezzük le, az Apple számára egy ilyen jellegű lépés logikus lenne, sőt egy ideje már logikus lenne. Az iTunes, mint szoftver egyre kevésbé számít egyedinek, sőt a Spotify desktop megoldás egyre inkább kezdi átvenni a szerepét. Azt sem árt ha figyelembe vesszük, hogy az Apple technológiai értelemben  több, mint 3 éve, a Lala felvásárlása óta készen áll egy ilyen, streaming jellegű szolgáltatás elindítására. Eleinte az iTunes Match-ben várták sokan, így mi is, de ez a mai napig nem történt meg.

Miért is lenne tehát  az Apple számára kifizetődő belépni  egy tulajdonképpen újabb piacra?

  1. Bővítené vele tartalmi szolgáltatás palettáját: Ha jobban megnézzük, az Apple, a Google és az Amazon egyaránt hasonló területen a felhő alapú szolgáltatásokban  „találtak egymásra” , ami alapvetően egy  pay per track letöltésen alapuló ökoszisztéma (jelenleg) Ahhoz, hogy a nem tradicionális médiacégekkel- mint a Spotify vagy a Pandora- fel tudják venni a versenyt, szükséges lépés a szolgáltatási paletta szélesítése.
  2. Az Apple pénzügyi helyzete össze sem hasonlítható sem a Pandora, sem a Spotify pénzügyi helyzetével. Ennek következtében  a Tim Cook vezette cég  meg tud jelenni olyan területeken- elsősorban itt Európára gondolunk- ahol a Pandora nem tud , illetve ahol a Spotify jelenleg relatíve kényelmes helyzetben van a kevesebb vetélytárs és a gyengébb verseny miatt.
  3. Az Apple már most is rendelkezik hirdetési hálózattal, az iAd-el, amely „véletlenül” pont a zeneileg is legfontosabb piacokon- Egyesült Álalom,k,Japán, Anglia, Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország – érhető már most is el, így azonnal használható lenne a szolgáltatás b4evétlei oldalának biztosítására.
  4. A szolgáltatás gyakorlatilag azonnal bevezethető lenne, egyrészt az iTunes-on keresztül (vagy annak részeként) másrészt pedig  az iOS részeként, pre-installálva. (ne felejtsük el, a Youtube kikerül az iOS-ből, lehet, pontosan ezért..)

 

Érdekes módon léteznek indokok, melyek ugyanakkor az Apple piacra lépése ellen szólnak. Az első és talán legfontosabb a potenciális piac mérete. Az Apple egy nagyságrendileg 10 milliárdos piacra lépne be és mégha annak méretét meg is tudná sokszorozni, ez a piac még akkor is eltörpülne amellett, amelyek a cégóriás méretéhez és céljaihoz illenek.

Ugyan nem magára a piacra lépés, inkább az aktualitása és a szerdia bejelentés realitása ellen szól, hogy idén nyáron gyakorlatilag nem találhatott az Apple olyan elérhető kiadó vezetőt, akivel érdemben tárgyalhatott volna speciális licencekről.

Mindent összevetve, mi a magunk részéről a voksunkat arra tesszük, hogy szerdán nem várható érdemi bejelentés zenei téren az Apple részéről. Az újból és újból felmerülő pletykák ugyanakkor azt sejtetik, hogy előbb vagy utóbb a Cupertinói cég valóban megteszi majd azt a lépést, melynek következtében ilyen vagy olyan formában, de a streaming szolgáltatók között tudhatjuk majd.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr794762203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.