Ki vesz meg kit- a nagy zeneipari akvizíciós tánc

2012. október 19. - Pléh Dániel

A digitális zene hosszú éveken keresztül a pay per track szolgáltatásokról és a zenei startupok elkeseredett küzdelméről szólt, a költségekkel és sokszor a tartalomtulajdonosokkal is. 2011-től mindez drasztikusan kezdett el megváltozni,  azáltal, hogy a régóta a piacon jelen levő Apple után az Amazon, a Google, a Nokia, a Samsung, a Microsoft , azaz a világ legjelentősebb vállalatai kezdtek el belépni a zenei piacra.

Arra a piacra, amelynek drasztikus megváltozását alapvetően az Apple idézte elő az iPhone-al és a ráépülő alkalmazás alapuló ökoszisztémával, szolgáltatói oldalon pedig olyan  „kicsinek” mondható vállalkozások, mint a Pandora, a Spotify,a Deezer, az Rdio, a Lala vagy éppen a MOG. A piac növekedésével, a piaci szereplők szerepeinek elmosódásával, az egyre kevesebb szereplőt eltartani képes és egyre rövidebbé váló fogyasztói értéklánc miatt azonban a telekommunikációs cégek, a készülék és más hardvergyártók is rákényszerültek arra, hogy belépjenek a zenei tartalompiacra.

Fogyasztói oldalról szemlélve mindez természetesen üdvözítő, hiszen ha 10 évvel később is, de a zene és a zenei tartalom úgy tűnik valóban elkezdi betölteni azt a szerepet, amit népszerűsége alapján oly régóta jósoltak neki. A pia racionalizálódása ugyanakkor azt is jelenti, hogy a piaci szereplők számának előbb vagy utóbb csökkennie kell ,ellenkező esetben a jövedelmezőség a kritikus szint alá csökken idővel.

Ezen hatalmas cégek számára mindez nem ismeretlen helyzet, a megoldása sem az számukra: akvizíció, melynek célpontjai/áldozatai a magát a piacit létrehozó kisebb zenei vállalkozások. Ez az a folyamat, amely a Warner Music Deezer-ben történő tőkeemelésével várhatóan drasztikusan felgyorsul majd az elkövetkezendő 6-9 hónapban. Nézzük, ki kivel jár násztáncot

facebook-spotify.jpg

Spotify-Facebook: Az 1 milliárd regisztrálttal rendelkező Facebook zenei piacokon való megjelenése nagyon régóta foglalkoztatja, mind az iparág szereplőit, mind magát a Facebook-ot.   A mintegy egy éve elindult Facebook zenei platform csalódás, ez most már kijelenthető, még akkor is, hogyha a benne résztvevő szolgáltatók forgalmát drámai mértékben megnövelte. A Spotify a platformot legjobban kihasználó, azzal leginkább integrált szolgáltató, aki kijelenthető, jelentős mértékben függ a Facebook-tól és az onnan felé terelt látogatóktól. Ha tehát Mark Zuckerberg a jelenleginél is komolyabban szeretne beszállni a digitális zenei üzletbe a Spotify ideális választás lenne. A jelenlegi tőzsdei hangulat, az Instagram akvizíció visszhangjai alapján mégis azt mondjuk, erre  jövőre nem fog sor kerülni…

pandora2.png

Apple-Pandora: Pár héttel ezelőtt szárnyra keltek pletykák, mely szerint az Apple saját maga fejleszt egy Pandora-hoz hasonló on demand rádiót és a kiadókkal már meg is kezdte a tárgyalásokat ez ügyben. Ettől függetlenül a Pandora felvásárlása  logikus lépés lenne sok tekintetben  Tim Cook-ék számára. Egyrészt egy hihetetlenül erős brandet, népszerű szolgáltatást vásárolnának meg. Másrészt azonnal a birtokukba kerülne az, az idestova 10 évnyi munka, amit a Pandora önkéntesei és alkalmazottai az ajánlórendszer kialakításába tettek. Erősen az ügylet ellen ha ugyanakkor, hogy az Apple vásárolt már zenei szolgáltatót, a Lala-t, még 2009-ben, s amely cég tudását jelentősen ki is aknázták felhő alapú szolgáltatásuk kialakításakor. Ugyancsak az üzlet ellen szól az r. Bár az Apple még mindig elképesztő mennyiségű készpénztartalékkal rendelkezik, a Pandora tőzsdei áron való felvásárlása közel 2 milliárd dollárba kerülne, ami a Cupertino-i cég valaha volt legnagyobb akvizíciója lenne…Más kérdés, hogy a Pandora nagyon könnyen akvizíciós célpont lehet más, on demand rádiót indítani kívánó cégek számára is. Az ugyanis egyértelmű, hogy a kaliforniai rádiót vagy meg venni kell vagy legyőzni annak, aki az on demand rádiós piacot vezetni szeretné.

Xbox_music_recorder.png

Microsoft-Rdio: Amint azt a Redmond-i szoftvercéggel foglakozó bejegyzésünkben írtuk, a Microsoft számára a mostani zenei kísérlet tétje messze felülmúlja a korábbi kísérletekét. Szimplán és egyszerűen fogalmazva nem hibázhatnak. Sem marketingben, sem árazásban, se funkcionalitásban. Az Rdio nem számít nagy piaci szereplőnek, ellenben amit csinálnak, azt roppant magas színvonalon, profin és hiba nélkül teszik. Piaci helyzetük ellenben a Spotify és a Deezer által dominált piacon nem túl jók, pláne nem újabb befektetések nélkül…Rövid távon a Microsoft miatt nem, de 2013-at nézve a legvalószínűbbnek ez az akvizíció tűnik!

facebook-and-vevo.png

Vevo - Facebook: Az elmúlt hetek eseményei miatt háttérbe szorult a 2013-as év legnagyobb kérdése, azaz, hogy milyen formában, milyen tulajdonosi viszonyok mellett folytatja működését/növekedését a prémium videó-oldal. A Facebook számára a Vevo integrációja egy roppant okos lépés lenne, a platform irányába való terjeszkedés, illetve a zenei tartalmakba való belépés miatt is, ráadásul minimális kockázattal, már ami a tartalmakat illeti. A tőzsdei nehézségek ugyanakkor ezt, az amúgy már-már biztosnak tekintett tranzakciót is meghiúsíthatják..

Ezek természetesen csak a legfontosabb szereplők lehetséges akvizíciós lehetőségei, melyek közül nem tudni mennyi valósul majd meg ténylegesen. Az ellenben biztosnak mondható, hogy a folyamat, amely idén év elején elindult, tovább folyatódik, tovább erősödik és egyre koncentráltabb, ugyanakkor egyre nagyobb versenyt is produkáló streaming piacot hoz majd magával 2013-ra.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr264827628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.