Free Music!

Zenefelismerő szoftverrel támad vissza a Rhapsody

2012. december 12. - Pléh Dániel

A Rhapsody a 2000-es évek elejének egyik meghatározó tengerentúli streaming szolgáltatója volt, az akkor ismert egyik legjelentősebb médiacég, a RealNetworks által támogatva.  A streaming szolgáltató hosszú utat járt be az elmúlt 10 évben, ennek ellenére most is ott van a streaming piacon és napjainkig bizony annak vezetőjének számított!

10 éva a  streaming piac szereplője- A Rhapsody

A Rhapsody alapjait,n még az előző évezred legvégén, hatr amerikai programozó - Tim Bratton, J.P. Lester, Sylvain Rebaud, Alexandre Brouaux, Nick Sincaglia and Dave Lampton- rakta le és helyezte el a tuneto.com web-oldlaban, amely tulajdonképpen a Rhapsody elődjének tekinthető ezáltal. 

2011 őszén léptek piacra, az első  streaming zenei szolgáltatással, ami egy adott havi díjért cserébe korláltan hozzáférést biztosított a Rhapsody zeni adatbézisához. 2001 őszétől 2002 tavaszáig sikerült a szolgáltatás mögöttá álló zenei adatbázis méretét  is nagy mértékben  megnövelni, köszönhetően a nagy nemzetközi kiadókkal tető alá hozott megállapodásoknak.  2003 tavaszán várásolta meg a Real Networks a szolgáltatást és nevezte azt át RealRhapsody névre. 

A kezdeti sikereket, az iTunes előretörésével és az előfizetése modell alacsony elfogadottsága miatt egyre több és több kudarc, probléma kísérte. A cég a helyét keresve előbb MP3 vásárlási lehetőséget is integrálta a szolgáltatásba, majd pedig átszervezések végén a RealNetworks-től való függetlenedést választotta!

A független cég előbb a Viacom-al kezdett együttműködésbe , majd pedig s Napster felvásárládávsl jutot értékes előfizetőkhöz. Ez utóbbi trantzakciónak köszönhetően (is) rendelkezett a cég közel 1 millió prémium ügyféllel tavaly év végén, s volt az belső számú tengerentúli stremaing szolgáltaó, egészen mostanáig. 

 

Ha valami nagyon nem, volt ugyanakkor a cég erőssége, az a gyors és folyamatos innováció. Eleinte a Real Networks támogatásával, azután pedig ügyes felhasználó akvirálások révén tudták növelni. A kép teljességéhez persze illik hozzátenni, hogy a Spotify belépése előtt az amerikai digitális zenei piac alapvetően egyedi letöltésekből állt, melyet az Apple dominált, és őket követte messze lemaradva az Amazon.  Streaming piacról érdemben nem lehetett sokáig beszélni, hiszen szinte csak a Rhapsody tudott hosszabb távon is fennmaradni, illetve a streaminghez sok tekintetben rokon, on demand rádiózást pedig a Pandora uralta, uralja.

A Spotify mintegy másfél évvel ezelőtti piacra lépése előtt tehát igazából nem volt semmi, ami a Rhapsodyt a nagyon heves innovációra késztette volna , szépen, csendben őrizték pozíciójukat és próbáltak  önfenntartó, módon működni.

A Spotify egyre erőteljesebb előretörésével ugyanakkor ez hosszú távon nem volt tartható. Az, hogy az élet úgy, hozta, hogy a Rhapsody saját megújulását, gyakorlatilag ugyanarra a napra időzítette, mint a Spotify, saját bejelentését, a véletlen, végtelenül vicces műve.  

rhapsody_songmatch.jpg

A Spotify-hoz képest messze nem olyan jelentős irányváltás bejelentő cég, nem változtatott nagyot az irányon, ez a kis irányváltás ugyanakkor lehet, hogy nagyon fontos irányváltásnak bizonyul majd. A szolgáltató ugyanis a mobil verziójába integrálja a Gracenote zenei adatbázisán alapuló zenefelismerő alkalmazását, Songmatch néven.  Így összekapcsol két nagyon fontos zenemegismerési utat: a különböző helyeken- koncerten, utcán stb.-  hallott zenei tartalmak zenei adatbázisban való indexelését.

Maga a funckionalitás nem ismeretlen a digitális zenei szolgáltatások között, akár a Shazam, akár a Soundhound ismert ezen a területen, az ugyanakkor újdonság, hogy a zenefelismerést egy létező, zenei adatbázissal rendelkező szolgáltatás biztosítsa

A Rhapsody-t eddigi, inaktív termékfejlesztés állapotából a Spotify rakétaszerű tengerentúli előretörése kirángatta, ez látható, érezhető és persze szükséges is. Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a két totálisan ellentétes irány- a közösségi ajánláson alapuló, illetve a zenefelismerést előtérbe helyező- közül melyik lehet hosszabb távon a nyertes. Ha most kellene szavaznunk, a szavazatunkat a közősségi zenemegismerésre és a Spotify-ra tennénk, de ki tudja…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr824952964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása