Lehet-e fontos zenepiaci szereplő a Nokia?

2013. január 29. - Pléh Dániel

A Nokia számára az iTunes, majd pedig az iPhone és az alkalmazás alapú ökoszisztéma megjelenése és felépülése- ma már kijelenthetjük - megoldhatatlannak tűnő problémát okozott. A válaszként elindított Comes with Music platform szolgáltatás, amilyen nagy várakozások közepette indult 2009-ben, olyan megdöbbentő sebességgel bizonyosodott be róla, hogy gyakorlatilag piacképtelen, hogy aztán 2011-ben szűk másfél évvel indulása után kivezessék a piacról.

Még ugyanabban az évben a finn mobilgyártó újabb zenei szolgáltatást indított, Nokia Music néven. A szolgáltatás minden Nokia Lumia telefonra előre telepítve volt és a telefon tulajdonosok ingyenesen vehették igénybe. A szolgáltatás funkcionalitásában jelentősen eltért a Comes With Music-tól, ugyanis míg  az utóbbi alapvetően egy éves díjért korlátlan számú letöltést biztosító, azaz tulajdonképpen egyedi letöltéseket kínáló szolgáltatás volt, addig utódja leginkább a Pandora-hoz hasonlítható szolgáltatást nyújt a telefontulajdonosok számára. Azaz egy adott előadó beírásával, hozzá hasonló zenei stílusban hallgathatunk playlisteket vagy  szakértők által, meghatározott stílus vagy tematika köré épített playlisteket  hallgathatunk telefonunkon.

NokiaMusicPlaylistjpg1.jpg

A finn cég most elindítja a szolgáltatás egy prémium verzióját Nokia Music + néven, 3.99 dolláros havi díjas áron. A prémium szolgáltatás által kínált plusz funkciók között megtalálható a más eszközökön való igénybevételi lehetőség, illetve egy a Comes With Music-ből maradat opció, a dalok letöltési lehetősége.

Ugyan hivatalos adatokat nem osztott meg a Nokia, de nem hivatalosan a cég felől az szivárgott ki, hogy a legtöbb Lumia tulajdonos aktiválta a szolgáltatást. Ha és amennyiben ez igaz, akkor ez azt jelentené, hogy a Nokia Musicot aktiválók száma meghaladhatja a 10 milliót. ( 2011 óta mintegy 14 millió Lumia-t adott el a finn cég) Az, hogy az aktív használók száma mennnyi összetett kérdés, hiszen a legfrissebb  kutatások szerint egy átlagas mobiltelefonra telepített alkalmazás 30 nappal a telepítés után 40, hatvan nappal 30, kilencven nappal pedig 20%át tudja az összes telepítésnek megőrizni. Ez alapján egy nagyon durva becsléssel élve mintegy 2 millió használója lehet napjainkban a Nokia Music-nak.  Ami nem kevés- sokkal több, mint amennyi a Comes With Music-nak valaha volt- azonban hogyha a hasonló, ingyenes szolgáltatásokhoz hasonlítjuk, akkor nagyon kevés…

 

A Nokia lépése több szempontból is roppant érdekes. Egyrészt az árazásban egyre inkább tükrözódik az a trend, ami a hosszú időn keresztül, alapvetően a kiadók által erőltetett 10 dollár körüli havi díjat elkezdi csökkenteni, és ezáltal a premium részt igénybevevők számát növelni. Figyeljük meg, hogy a Nokia ezzel a felépítéssel tulajdonképpen a Spotify sikeres modelljét másolja.

Hogy a második nekifutás lehet lényegesen sikeresebb ,mint az első volt? Azt hiszem kijelenthető, hogy már most az, köszönhetően a sokkal életrevalóbb üzleti modellnek. Megkockáztatom az is kijelenthető, hogy mint hozzáadott szolgáltatás is értékes, és sokat tesz, tett és tehet majd a Lumia sikeréért.    Az is eléggé biztosnak tűnik azonban, hogy a független streaming szolgáltatókkal, mint a Spotify, a Deezer vagy éppen a Pandora nem fogja tudni felvenni a versenyt!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr885047315

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.