Akadoznak az Apple és a kiadók tárgyalásai

2013. május 13. - Pléh Dániel

Először tavaly ősszel írtunk arról, hogy az Apple egy a Pandora-hoz hasonló rádió szolgáltatás indítását tervezi, melyet a szaksajtó nyomban el is nevezett iRadio-nak! Az első tervek még arról szóltak, hogy Tim Cook még tavaly, ősszel bemutatta volna a szolgáltatást, az azóta eltelt közel 9 hónap viszont egyértelműen azt jelzi, az Apple lényegesen optimistább volt a tartalomtulajdonosokkal folytatandó tárgyalásokkal kapcsolatban, mint az indokolt lett volna.

A hírek ugyanis arról szólnak, hogy most, 2013 májusában sikerült csak az első kiadói megállapodást megkötnie az Apple tartalomcsapatának, azt is csak úgy és annak árán, hogy az eredeti elképzeléseiket feladták.

Amint arról anno írtunk, tavaly ősszel a gyors megállapodást és indult elsősorban a SONY akadályozta meg, de úgy tűnik, a többi kiadó számára is egyelőre több a kérdés és nyitott pont az Apple terveiben, mint a biztos pont…

apple_iradio.jpg

Az első, nagy nehezen kötélnek álló kiadó a Universal (ami az elmúlt évek kiadó tárgyalásait nézve rendkívül meglepő, hiszen a legnagyobb kiadó általában utoljára bólintott rá az új,  úttörő szolgáltatásokra) de a megállapodásnak az Apple oldalán súlyos kompromisszumok megtétele volt az ára.

A Cupertino-i székhelyű cég a Pandora és más on-demand rádiók által által fizetett jogdíj (100 dalonként 12 cent) mintegy felét, 100 dallejátszásonként 6 centet ajánlott a kiadóknak, valamint azt, hogy  a kapcsolódó  hirdetési árbevételből részesedhetnek, illetve egy  a szolgáltatás esetleges sikertelenségének esetére egy minimumgarancia jellegű, biztosítékot. A hírek szerint a Universal-al  tető alá hozott megállapodásban az eredeti, Pandora által fizetett  dalonkénti díj szerepel.

Az Apple számára a tető alá hozott megállapodás és ennek várható következményei- azaz, hogy a fennmaradó két kiadóval is gyorsabban tető alá hozható immáron a megállapodás- ellenére sem igazán bíztatóak a kilátások. Egyértelműnek tűnik ugyanis, hogy a kiadók számára az eredetileg  felajánlott  díjazási struktúra nem megfelelő és ennek az elsődleges oka nem is üzleti, hanem politika, hiszen éppen zajlanak azok a szenátusi meghallgatások, melyek a DMCA-ban lefektetett és a Pandora és más online rádiók által erősen támadott jogdíjakról és azok mértékéről zajlanak. Egy ilyen helyzetben a kiadók számára az Apple által felkínált modell- azaz, hogy az alacsonyabb dalonkénti díjakért cserébe a hirdetési árbevételből részesedhetnek- védhetetlen lenne, és éppen ezért az Apple ajánlata jelenleg nem elfogadható a kiadók számára. Külön fejezetet érdemel a SONY/ATV, amely számára a tárgyalások  jó alkalmat biztosítanak  az erődemonstrációra és arra, hogy bebizonyítsa, mekkora erővel is bír az a fajta modell melyet a közös jogkezelésből való kivonulás és a szolgáltatókkal való egyedi tárgyalás jelent…

A helyzet egyre inkább kezd hasonló lenni ,mint anno az Itunes Match előtt volt, azaz az Apple és a kiadók közötti tárgyalások oly lassan haladnak, hogy az lassan, de biztosan sodorja egyre  nehezebb helyzetbe a szolgáltatás indításán fáradozó Apple menedzsmentet. Az iTunes Match kudarca (Apple léptékekben mérve legalábbis) alapvetően nem annak volt köszönhető, hogy  késve tudták csak elindítani, most azonban a verseny lényegesen kiélezettebb a nagy médiacégek között az egyre élénkülő zenei piacon, így a késlekedésnek akár komolyabb ára is lehet…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr615294032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.