Hamarosan Japán lesz a világ legnagyobb zenei piaca

2013. július 22. - Pléh Dániel

Japán egy különleges ország és mindez nem csak turisztikai vagy kulturális értelemben igaz, hanem a zeneiparára és az ott élők zenefogyasztási szokásaira is!

A japán piacon is a letöltő szolgáltatások uralják a zenei piacot, a streaming szolgáltatások  piaca nem hogy kicsi, hanem alig vannak jelen a piacon, a SONY hazai szolgáltatásán felül. Ugyanakkor  a letöltő szolgáltatások tartalmai között a mobil csengőhangok, ringback tone-ok és egyéb, sokak által a 2000-es évek elejének meghaladott tartalomtípusának tartott tartalmak vezetnek. Olyannyira vezetnek, hogy a teljes digitális bevétel több,mint kétharmada ebből a tartalomtípusból származik, az egyedi letöltések harminc százalék alatti részesedést produkálnak és csak a maradékon osztoznak a streaming és egyéb  szolgáltatások!

Ami ellenben talán ennél is fontosabb az az, hogy ez, a rengeteg specialitással bíró zenei piac  hamarosan a világ legnagyobb zenei piaca lesz, megelőzve az amerikait! Az, hogy ez hogyan lehetséges akkor, amikor az ország lakossága messze elmarad az Egyesült Államokétól, már jóval érdekesebb kérdés!

japanese_musicmarket.jpg

Az egyik ok, hogy Japán egy drága ország, magas árakkal, ezek a magas árak pedig a digitális zeneüzletben is érvényesülnek. A 2.5 dolláros dalonkénti ár a világ bármely pontján tarthatatlanul magas lenne, de nem Japánban.

A fizikai eladásokból származó bevételek nem csökkenek, aminek egyik oka persze az, hogy az országban hosszú évek óta gyakorlatilag nincsen infláció és emiatt nem is lenne indokolt a CD árak növekedése, a csökkenésüket pedig a helyi nagy áruházláncok dömpingárait tiltó rendelkezések akadályozzák meg.

A kalózkodás, amely a világ oly sok részén megkeserítette,megkeseríti a kiadók, előadók életét japánban nem létező kategória, nem csupán azért, mert a japánok hozzáállása más az élet bizonyos dolgaihoz, mint mondjuk a nyugat-európaiaknak hanem azért is, mert a távol-keleti országban a mobilnetezés sokkal hamarabb hódított teret, mint a világ bármely más részén, mobiltelefonon netezve pedig a fájlcserélés sosem volt lehetséges

Végül de talán legfontosabbként pedig  érdemes megismételnünk, azt, ami az elején a Japán piac jellemzőinek említésekor megjegyeztünk! A szigetország digitális piaca meglepően fejletlen, elsőssorban annak „köszönhetően” , hogy a nagyon fontos lokális tartalmak a nagy nemzetközi szolgáltatóknak nem vagy csak vonakodva adják oda a helyi kiadók, hogy a  nagy nemzetközi streaming szolgáltatások egyelőre még nincsenek jelen a piacon, a helyi óriás, a SONY Music Unlimited katalógusa viszont pont a helyi tartalmakból nem teljes.

A sok gonddal küszködő digitális szolgáltatások, az illegális piac teljes hiánya, valamint a CD árak stagnálása  pedig  nem is nagyon eredményezhetett mást, mintegy olyan, végtelenül furcsa piacot, amely a világ egyik legfejlettebb digitális kultúrájú országában szinte teljesen a fizikai bevételekre alapozódik és pontosan ezért a világ más zenei piacai számára másolhatatlan…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr945393818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.