Mit is akar az Apple az iTunes Radio-val?

2013. augusztus 08. - Pléh Dániel

Az Apple, az iTunes Radio bejelentésével egy fontos és régóta várt lépést tett meg tartalom oldalon. Az ugyanakkor még kérdőjel, hogy kiknek, mely szolgáltatóknak és miért van félnivalójuk, ha egyáltalán..?

Amint azt júniusban írtuk, a székes körű hiedelemmel ellentétben az elsődleges célpont nem a Pandora vagy a többi, on-demand rádió, sokkal inkább a streaming szolgáltatások. Ennek oka pedig elsődlegesen abban keresendő, hogy a zenefogyasztási szokások, az Apple fő zenei piacát jelentő Egyesült Államokban minden elképzelést felülmúlóan gyorsan változnak.

Alig egy éve még azt írtuk, hogy az Apple számára a streaming piacra való belépés a saját kezében van, hiszen az egyedi letöltésekből származó bevétele nagyságrendekkel haladta meg a streaming szolgáltatások bevételeit. Mindez azóta sem változott, ugyanakkor a bevétel csupán egy figyelendő faktor. A többi faktor esetében viszont az Apple számára kedvezőtlen folyamatok sora erősödött meg.

iradio.jpg

Egyrészt a streaming szolgáltatások népszerűségben messze maguk mögött hagyták az egyedi letöltő szolgáltatásokat- mint az például az iTunes- . A Nielsen  felmérése alapján 2013-ban a streaming szolgáltatások  legnépszerűbb dalát közel 100-szor annyian hallgatták meg, mint  a legtöbbször letöltött dalt. Másodsorban pedig hosszú-hosszú idő után az amerikai zenepiac csökkenésnek indult, amelynek egyik oka pont az, hogy az egyedi letöltések maguk is csökkentek!

Az Apple számára tehát a sokak által vártnál jóval hamarabb érkezett el az a pont, ahol gyakorlatilag a piaci folyamatok kényszerítik rá arra, hogy belépjen a streaming piacra. Szó sincsen tehát arról, hogy Tim Cook és cége úttörő lenne akár a streaming, akár az on-demand rádiós piacon. Az ugyanakkor abszolút igaz, hogy a rádió szolgáltatás iOS7-be való integrációja illetve a hangvezérelhetőség segítségével az Apple jó eséllyel léphet majd be a mainstream szolgáltatók közé ezen a piacon,, különös tekintettel az autókban használt zenei szolgáltatások esetében.

A tét tehát nem kicsi, egyrészt maga az Apple számára sem, hiszen a streaming piacon addig kell  jó eredményeket elérnie, amíg az egyedi letöltési piac valóban érdemben nem kezd el csökkenni. A tét  a tengerentúli  streaming szolgáltatók számára sem kicsi, hiszen az Apple célpontjai elsődlegesen ők. Végül, de nem utolsó sorban az eleddig a babérjaikon ülő, a Pandora vagy akár a Spotify sikereire fittyet hányó földi sugárzású rádiók számára elérkezett a huszonnegyedik óra. Az iTunes Radio ugyanis a SIRI segítségével leginkább az autóban való zenehallgatást forradalmasíthatja majd, azaz úgy tehet szert százmilliós nagyságrendű felhasználóra, hogy közben a mobilon illetve számítógépen streaming vagy on-demand rádióadókat hallgató cégek piacait érdemben nem rombolja…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr175440085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.