Mennyire van szüksége az Apple-nek az iTunes Radio-ra?

2013. október 11. - Pléh Dániel

Az iTunes Radio 2013 legjobban várt zenei szolgáltatása, ezt 3 hónappal az év vége előtt is ki merjük jelenteni! Pontosan ezért szokatlan lépésre szántuk el magunkat és így, közel három héttel az indulása után háromrészes sorozatban dolgozzuk fel  az indulást és vonunk mérleget, félig-meddig természetesen ilyen rövid idő elteltével, igazságtalanul. Sorozatunk harmadik része a azt boncolgatja, mennyire is volt/van szüksége az Apple-nek  egy ilyen jellegű szolgáltatásra.

Sorozatunk korábbi részei

1.Rész: Erős rajtot vett az iTunes Radio

2.Rész: Sok funkcionális hiba van az iTunes Radio-ban

 

Az iTunes Radio kapcsán többször is elemeztük magának a projektnek a célját, megpróbálván kideríteni, hogy az egyedi letöltési piacot továbbra is domináló Apple számára miért is vált fontossá a streaming piacra való belépés.

Az egyik ok elég egyértelműen látható: az iTunes vásárlások egy vásárlóra jutó költési szintjének csökkenése, ami igazolni látszik azt a trendet, mely szerint az egyedi letöltések felől a streaming szolgáltatások felé tolódik el a hangsúly.

Nem teljesen egzakt, de az érdeklődést eltolódást nagyon jól mutató módszer a Google keresési trendek vizsgálata!

itunes_pandora.jpg

Ha az iTunes és a Pandora keresettségét vizsgáljuk, csak a tengerentúli adatokra szűrve, mindjárt láthatóvá válik, hogy az, amit mi hirtelenségként értelmezünk, bizony egy komolyabb folyamat végeredménye. Amint az a lenti ábrán egyértelműen kirajzolódik, az iTunes valamikor 2010 végén volt a legkeresettebb, azóta kismértékű, de folyamatos a csökkenés. A Pandora ellenben 2011 óta  folyamatosan, meglehetősen meredeken emelkedik a keresések között és már alapvetően beérte az iTunes-t.  Mindez persze nem is meglepő, hiszen a Pandora mobilalkalmazása a legnépszerűbbek között van, aktív felhasználószáma pedig kisebb visszaesésektől eltekintve stabilan növekszik.

streaming_combined_usa.jpg

Ha egy pillanatra a tengerentúli piacokra és az ott jelen levő streaming szolgáltatásokra fókuszálunk, azt állapíthatjuk meg, hogy a Spotify az amerikai piacra lépéséhez kapcsolódóan valóban elképesztően sikeres PR kampányt folytatott, amelyet aztán a Facebook integrációnak köszönhetően fenn is tudott tartani, így jelenleg a vezető streaming szolgáltatónak mondható.

A Rhapsody évek óta lassan, kis mértékben csökkenő trendet mutat a keresések között ( ami ez esetben  becsapós lehet, hiszen a Rhapsody keresések nem csupán a zenei szolgáltatóra vonatkoznak, vonatkozhatnak) az Rdio pedig láthatóan messze-messze el van maradva népszerűségét illetően ezektől a szolgáltatásoktól.

itunes_spotify.jpg

Utoljára maradt, az elmaradhatatlan iTunes-Spotify összevetés, ami sok tekintetben meglepő eredményt hoz, hozott. A Google keresések alapján ugyanis ebben az összevetésben egyelőre az iTunes magasan vezet. Mindezt azonban érdemes fenntartásokkal fogadni, hiszen lehet, a Google keresések tekintetében alul marad a Spotify, a Facebook forgalomterelő ereje láthatóan működik, az egyedi letöltéseket pedig igenis elkezdte kannibalizálni az amerikai piacon a streaming, mint zenei szolgáltatás típus.

Ha tehát röviden szeretnénk megfogalmazni, meg kell erősítsük a korábban tett állításunkat: Az Apple számára valóban szükségessé vált belépni a streaming piacra, annak érdekében, hogy megvédje a letöltési piacon meglevő pozícióit.  Az ugyanakkor, hogy ki is az a vetélytárs, akit igazán célkeresztbe vett az Apple, már nehezebb meghatározni, a Google keresések alapján egyértelműen a Pandora…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr375553180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.