Dadogva indult a Beats Music

2014. január 27. - Pléh Dániel

2014 ( illetve inkább 2013) legjobban várt zenei szolgáltatása a Beats Music volt.  A sokáig, gyakorlatilag titokban fejlesztett szolgáltatás, a decemberi híreknek megfelelően a héten  piacra lépett. Az indulás, azt eredeti tervek szerint amolyan soft launch lett volna, hiszen az igazán markáns kommunikációt a cég a Super Bowl köré épített fel, ennek ellenére kijelenthetjük, a Beats Music indulása volt minden idők legjobban hype-olt zenei szolgáltatás indulása!

Mindez azért különös, mert talán soha, egyetlen zenei szolgáltatással kapcsolatban nem lehetett megismerni olyan kevés információt,mint Dr.Dre zenei projektjével kapcsolatban. Így hát kezdjük is azzal, mit tud és mit nem tud a Beats Music!

beats-music-logo.jpg

Ami  megkülönbözeti a Beats Music-ot vetélytársaitól

Az már a tervezés során kiderült, hogy a Beats Music talán minden a piacon már jelenlevő szolgáltatásnál nagyobb hangsúlyt kíván fektetni a szakemberek által létrehozott tartalmakra.  Mindez a piacra vitt szolgáltatásban is domináns és azt kell mondjuk, az egyik legjobban működő rész.

Minden digitális zenei szolgáltatás legnagyobb és legnehezebben, megoldható kérdése, az indulás, illetve az új felhasználók érdeklődésének felkeltése. A Beats Music ezen a téren csillagos ötösre vizsgázott!  A Beats Music lelke, a felkért, zenei szakemberek, szerkesztők  által összeállított  playlistek százaiban, ezreiben rejlik.  

Mindezen felül, a mobilalkalmazás- ami a szolgáltatás elsődleges  fókuszpontja- az indulás során  bekéri a látogató kedvenc zenei stílusait illetve előadóit, s ezen adat alapján azonnal ajánlatokat állít össze a számára és már hallgatható is a zene.Az a zene, amely igen jó minőségben hallgatható. Érezhető, hogy a Beats Music ezen a területen egyrészt követni szerette volna az előd, MOG megközelítését, másrészt pedig prémium minőséget szeretne adni az előfizetői számára.

 Első ránézésére, pár mozdulat után is érezhető, nagyon jól sikerült a felhasználói felület!  Egyszerű, jól áttekinthető, a zenelejátszást előtérbe helyező mobilon is jól kinéző (sőt, mobilon igazán jól kinéző)   felhasználói felületet gyártottak a grafikusok.

Nagyon könnyen lehet zenéket gyűjteni, saját magunk számára, akár a kurátorok által összeállított lejátszási listákból, akár az albumokból, előadói oldalakról.  Külön említést érdemel a kurátorok által  listák és az album oldalak összefűzése.  Minden album oldalon, az adott album dalai és más fontosabb adatai mellett megtalálhatóak Deep Cuts, Influences és Introduction néven az adott előad legfontosabb dalai, kapcsolódó előadók zenéi, külön-külön egy-egy csokorba összegyűjtve.

Amiben a Beats Music-nak sürgősen javulnia kell

Mindazt, ami történt talán úgy lehetne a legjobban összefoglalni, hogy úgy tűnik, a Beats Music tervezői,. mérnökei, tulajdonosai sokkal több időt fordítottak  a tartalom és a funkcionalitás kigondolására, mint aztán a megvalósításra.

Ennek a következménye pedig nem más lett, minthogy a Beats Music a hatalmas érdeklődés hatására, lényegében összecsuklott a teher alatt. Az óriási érdeklődés hatására előbb a webes verziónál jelentkeztek súlyos problémák, később pedig a cég kénytelen volt az új  regisztrációkat leállítani annak érdekében, hogy a meglevőeket ki tudja szolgálni.

beats_music_evolution.jpg

A technikai problémák ugyanakkor csak az első, leglátványosabb, de végeredményét tekintve legkönnyebben megoldható szintjét jelentik a Beats Music gondjainak. Több, ennél sokkal mélyebb  problémával is küzd ugyanakkor a szolgáltatás.

Ezek közül talán a legjelentősebb, a Beats Music üzleti modellje. A 7 napos ingyenes időszak napjainkban nagyon-nagyon kevésnek számít, különösen egy ilyen erős versennyel jellemezhető piacon, mint az amerikai streaming piac. A mindössze 7 napos ingyenes időszakkal a Beats Music magát a felső prémium kategóriába pozícionálta. Mindez még akár működhet is, viszont a felső prémiumba nem férnek bele a hibák!

Hasonlóan fájó a keresés szinte teljes hiánya. A kurátorok által összeállított lejátszási listák térnyerése ugyanis gyakorlatilag azt vonta maga után, hogy az egyszerű keresés funkcionálisan és a felületen is  roppant mód háttérbe szorult. Ugyancsak  a  szakértőkben való (túlzott) bizalom jele, hogy  a klasszikus funkciónak mondható, előadó alapú rádió létrehozási és hallgatási lehetőség  hiányzik a szolgáltatásból. A Pandora esetében megismert rádiókat végeredményben csak úgy tudunk létrehozni, ha saját magunk építünk fel zenei gyűjteményt, gyűjteményeket…

Ezek mellett a hibák mellett  akár el is törpülhet, de ennek ellenére fontos megjegyezni, hogy  a  Beats szakemberei oly mértékben a mobil verzióra, verziókra koncentráltak, hogy a desktop verzió, tulajdonképpen  nem több, mint a mobil verzió lebutított verziója.

Ha röviden, zárszó gyanánt szeretnénk összefoglalni, érzéseinket, azt mondanánk, hogy a Beats Music egyelőre, a vitathatatlan jó ötletek, elgondolások, a sok tekintetben magas színvonalú kivitelezés ellenére sem tud  felnőni az amúgy elképesztően magas elvárásokhoz, amit a közvélemény tápáll felé. A streaming  piac sajátosságai, no és az alig 1 hét múlva induló reklámkampány miatt pedig túl sok idejük sincsen arra, hogy kijavítsák a hibákat. Intő, negatív példaként ott lebeghet lelki szemeik előtt  a tavalyi év legjobban várt zenei szolgáltatásának, a Twitter  Music-nak a csúfos kudarca..

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr675761578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.