A sikersztorinak vége bezár a Bloom.fm

2014. május 20. - Pléh Dániel

bloomfm_over.pngAz angol zenei piacok egyik legérdekesebb új piaci szereplője a tavalyi évben a Bloom.fm volt, amely a megszokott üzleti modellektől teljesen eltérő elképzelésekkel lépett a világ egyik legjelentősebbnek számító zenei piacára.

Az orosz TNT tévétársaság hathatós támogatásával és félig orosz vezetéssel piacra lépett cég alapelve, hogy minden eddigi, kőbe vésett szabályt megkérdőjelezhetőnek tart. Ennek megfelelően pedig egy igen szokatlan, a gyakorlatilag iparági szabványnak tekinthető 10 font/euró/dollár / hónapos előfizetői díjtól gyökeresen eltérő üzleti modellel próbálkozott.

Borrow, enjoy, return- A Bloom.fm ötlet

A Bloom fm átal bevezetett árazás lényege, hogy a Pandorához hasonló, előadó-alapú online rádióadók ingyenesen streamelhetők, viszont a telefonon offline zenét hallgatni csak a dalok kikölcsönzésével, azaz a szolgáltatás könyvtárából a zeneszámokat a mobilra átmásolva lehet. A kölcsönzési díj húsz dal esetében egy font, kétszáz dalnál öt font havonta, míg tíz fontért cserébe korlátlanul le is tölthetjük a hallgatott dalokat.

A cég abszolút a mobile first stratégiát követte, azaz web-oldaluk csak általános információkat közölt, a hangsúly az iOS illetve az Android alkalmazásokon volt. A modell pedig úgy tűnt sokáig működik, hiszen idén év elejére már több, mint 1.1 millióan töltötték le az alkalmazást.

 

A Bloom. Fm tehát szépek növekedett és sokan- többek közt mi magunk is- a szigetországi zenei piac egyik lehetséges meglepetés szereplőjeként tartottuk számon.

Mindezek után minket is megdöbbentett a hír, hogy a fő befektető kiválása miatt a Bloom.fm gyakorlatilag azonnali hatállyal bezárta kapuit. Ugyan a projekt web-oldala még él, a blogjukon továbbra is ott a befektető keresésre vonatkozó információ, ennek ellenére a helyzet és a jövőkép nem túl rózsás.

Amint azt Oleg Fomenko, vezérigazgató a Music Ally kérdésére elmondta, a befektető alapvetően a tulajdonosánál végbement szervezeti változások miatt döntött úgy, hogy kiszáll a startup-ból. Fomenko ugyanakkor azt is kiemelte, hogy ”jelenleg nincsen működő képes üzleti modell a mobil zenei szolgáltatások esetében, a zenekedvelők ugyanis ingyenes hozzáférést preferálják, minden platformon.

A Bloom.fm – bár ezt Fomenko nem említette- annak ellenére, hogy a nagy kiadókkal érvényes szerződése volt több elvarratlan szállal küszködött, küszködik a mai napig, melyek közül a legfontosabb az angol jogvédő szervezetekkel való megállapodás hiánya, amely az esetleges új tulajdonosra vár.

Arra az új tulajdonosra, amely a jelenlegi helyzet ellenére is minden valószínűség szerint lesz, hiszen ne feledjük a Bloom.fm rendelkezett 1 millió regisztrált felhasználóval, érvényes szerződésekkel 22 millió zeneszámra és egy valóban egyedi mobil felhasználói felülettel. Mindez pedig komoly értéket képvisel, mégha nyilván kevesebbet is fog érni, így, hogy az eladás amolyan tűzoltás jellegű…

A Bloom. Fm esete ugyanakkor egyre erősíti azt, amit a streaming piac 2014 kilátásairól az év elején írtunk. Azaz, hogy a kisebb, sőt a közepes szereplők számára is a 2014-es sorfordító lehet. Aki ezt az évet önállóan túléli, az  komoly szereplő lehet a jövő piacain…

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr576103370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.