Megosztó T-Mobile lépés a tengerentúlon

2014. július 04. - Pléh Dániel

A világ legjelentősebb zenei piacának számító piacán, az Egyesült Államok zenei piacán párhuzamosan zajlik, két roppant brutális, a piacot alapjaiban átalakító folyamat. Az egyik magának a streaming piacnak a racionalizációja és a hatalmas médiaipari és készülékgyártó cégek egyre határozottabb belépése erre a piacra. A másik folyamat ellenben egy Európában már tulajdonképpen lezajlott folyamatnak a megjelenése és felerősödése. Ez pedig nem más, mint a streaming szolgáltatások és a telekommunikációs cégek együttműködése.

Az Európában már működő modell roppant egyszerű: a telekommunikációs cégek bizonyos előfizetői csomagjaikba integrálják , az arra előfizető ügyfeleik számára ingyenesen elérhetővé teszik. Mindez sok tekintetben win-win megoldás, hiszen a telekommunikációs cégek az extra szolgáltatás révén könnyebben képesek megtartani ügyfeleiket. A streaming szolgáltatók pedig hatalmas ügyféltábort érhetnek el.

A jelek szerint a tengerentúli mobilpiaci háború, amely alapvetően a T-Mobile helyzetnyeréséről szól az At&T és a SPRINT rovására újfejezethez érkezett a múlt héten, több szempontból is! Az egyik a az úgynevezett „Uncarrier” szolgáltatás, melynek keretében bármely új ügyfél egy hétig ingyenesen használhatja a T-Mobile US (!!) hálózatát, szolgáltatásait egy iPhone 5S segítségével, majd ha elégedetlen, visszaviheti ezt,díjmentesen, minden további kötelezettség nélkül.

 

A további kettő azonban digitális zenei szempontból lényegesen érdekesebb lépés.

Az Uncarrier direktíva részeként ugyanis T-Mobile ugyanis a Rhapsody-val közösen bejelentette, hogy a Rhapsody UnRadio néven a bejelentéssel egy időben elindított szolgáltatásának T-Mobile ügyfelek számára speciális verzióját is elindítják.

Az együttműködés keretében a T-Mobile előfizetők- a Simple Choice csomagot választók illetve az új 4G LTE előfizetők- ingyen vehetik majd igénybe a Rhapsody szolgáltatását. Minden további T-Mobile US előfizető 4 dolláros kedvezményes áron érheti el szolgáltatást Azaz ingyenesen vagy kedvezményesen vehetnek majd igénybe egy Pandora jellegű rádió szolgáltatást, 20 millió dallal, reklámok, megszakítás és mindenfajta korlát nélkül.

Végére maradt a talán a legfontosabb és várhatóan a legtöbb vitát kiváltó Music Freedom névre keresztelt ajánlat, melynek a lényege, hogy a T-Mobile előfizető, bizonyos, a cég által választott szolgáltatások által generált adatforgalom alól mentesülnek. A preferált szolgáltatások közé tarozik- jelenleg- a Pandora, az iHeartRadio, az iTunes Radio, a Rhapsody, a Slacker, a Spotify valamint Samsung Milk Music. A kimaradó, és ezáltal nem preferált szolgáltatások között megtalálható a Soundcloud, a Beats Music vagy éppen a Google Music.

A kimaradó szolgáltatásokat a T-Mobile US listázza és arra kéri az előfizetőket, hogy értékeljék azokat, annak érdekében, hogy a legnépszerűbbek a lehető leghamarabb csatlakozhassanak a preferált szolgáltatások közé.. (..)

tmobile_unradio2_1.jpg

A T-Mobile ezen lépése ugyanis tengernyi, a zeneiparon messze túlmutató kérdést vet fel. Mindenekelőtt az Internet egyik legfontosabb és leginkább tiszteletben tartott elvét, a függetlenség elvét (net neutrality ) sérti, hiszen nem kevesebbet jelent, minthogy egy telekommunikációs szolgáltató maga választhatja ki, mely webes szolgáltatások részesülhetnek kiemelt bánásmódban.

Persze a T-Mobile mindezt a fogyasztók érdekében teszi- mondják ők- és ez alapvetően igaz is. A vásárlók ugyanis valóban több zenét hallgathatnak, valóban magasabb színvonalú szolgáltatást élvezhetnek.

De valójában miért is van szükség az adatforgalom mentességre ezeknél a szolgáltatásoknál? Mert a telekommunikációs szolgáltató legtöbb csomagjukban meglehetősen alacsony adatforgalmat helyeztek el ingyenesen. Azaz, ha szigorúan vesszük, nem történik más, minthogy a T-Mobile a saját korábbi hibáját korrigálja, de csak az általa kiválasztott társaságok esetében, egyfajta tartalomra.

(Félre értés ne essék, nem a T-Mobile az első, amely ilyen vagy olyan formában megsérti az internetes egyenlőség elvét. Az AT&T esetében szolgáltatások fizethettek a cégnek azért, hogy az alkalmazásaik által generált adatforgalom ne számítson bele az előfizetői csomagban foglalt adatforgalomba. De hasonló megoldások érhetőek el a Verizon vagy éppen a Comcast esetében is )

A T-Mobile lépése egyfelől persze érthető- Legere mindenáron növekedni szeretne a nagyobb vetélytársak kárára. Ehhez pedig látványos megoldásokra, lépésekre van szüksége. A lépés ugyanakkor a net neutrality elv megsértése miatt roppant veszélyes, hiszen hasonló lépésre ösztönözheti válaszként a többi szolgáltatót is, amely tovább élezheti, a már amúgy is kibontakozóban levő digitális zenei háborút!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr756388465

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.