A Magyar Telekom a Spotify-jal együtt mentheti meg a magyar zeneipart

2014. július 07. - Pléh Dániel

A magyar zeneipar a 2000-es években igazi hullámvasútra került, annak is a kevésbé jó,egyre meredekebb tempóban lefelé tartó részére. A 2005-ös 10 milliárd forintról tavaly alig 3 milliárd forintra zsugorodott a teljes magyar zeneipar mérete, azaz a 2000-es évek közepén- amikor azért már a globális zeneipar bőven csökkenésben volt- értékének 70%-át vesztette el!

Mindez természetesen a már-már megszokottnak mondható menetrendben zajlott le: A hagyományos CD eladások meredek ütemben kezdtek el csökkenni, miközben a digitális szolgáltatások bevételei csak nagyon lassan növekedtek, sőt sok országgal ellentétben 2009 és 2012 között inkább csökkentek..

Mindennek egyik legfontosabb oka az volt, hogy lényegében egyszerre vonult ki a Magyar Telekom és az Econet a magyar digitális zenei piacról, amely így gyakorlatilag megszűnt létezni.

telekom_big_1.jpg

A látszat ellenére a zenei tartalmak és szolgáltatások mindig is központi szerepet játszottak a Magyar Telekom életében. A Telekom nyitotta meg 2004-ben az első magyar legális zeneletöltő áruházat, a T-Online Zeneáruházat, majd a Sony Ericssonnal közösen a - villámgyorsan kudarcba fulladt - PlayNow Plus-t, később, egy újabb szünet után, a 2011-es év végén pedig fapados rádiószolgáltatását, a Zenecentert.. Ez utóbbi hosszú távon ugyanakkor nem jelenthetett megoldást a Telekomnak, különösen úgy, hogy a német anyacég már 2012 óta, a közép-európai leányvállalatok pedig azt követően sorozatban kötöttek egyedi megállapodásokat a Spotify-jal vagy a Deezerrel.

És mindezzel párhuzamosan a magyar digitális zene is feléledt. Előbb az iTunes majd pedig két évvel ezelőtt a Deezer a Telenorral közösen jelent meg a hazai piacon. A Deezer-Telenor kapcsolat pozitív hatása pedig azonnal érzékelhető volt a hazai digitális zeneipar bevételeken: a 2011-ben alig 30 millió forintot kitevő előfizetéses bevételek 2013-ban már megközelítették a 170 millió forintot!

A Telekom tehát, ha nem is kényszerhelyzetbe, de egyre fontosabbá vált számára, hogy digitális zenei téren is komolyabb szolgáltatással legyen jelen, mint a Zenecenter. A hosszas tárgyalások végül a jelek szerint eredményre vezettek, hiszen 2014. július 1-jétől a Magyar Telekom előfizetői számára is elérhetőek azok a új speciális zenei csomagok, melyek adatforgalmat és Spotify-hoz való hozzáférést is tartalmaznak.

A Magyar Telekom három csomagot kínál a Spotify-eléréssel nem rendelkező, esetleg nem is T-ügyfelek számára. A kizárólag főiskolásokat és egyetemistákat célzó Music XS díjcsomag havi 3990 forintért 2 GB Spotify-ra használható adatmennyiséget foglal magába, akárcsak a Next M-re épülő, hálózaton belül korlátlan perc- és SMS-forgalmat biztosító, havi 9360 forintba kerülő Music S csomag. A legdrágább, havi 16690 forintba kerülő Music M a korlátlan beszélgetések és SMS-ek (hálózaton belülre és kívülre is) mellett korlátlan Spotify-hozzáférést nyújt. A Music S és M a Spotify-tól függetlenül havi 1 GB adatforgalmi keretet kínál, a Music XS ennek a mennyiségnek a felét nyújtja. A már T-ügyfelek számára alakították ki a Music opciót, amely 1590 forint havidíj ellenében a Spotify-elérésen felül 500 MB csak a Spotify-ra használható adatforgalmat is ad.

telekom_csomagok.jpg

A Telekom-Spotify megállapodás márt csak résztvevőinél fogva is roppant jelentős a magyar zeneipar és benne a magyar digitális zeneipar számára. A vezető streaming szolgáltató és a piacvezető telco cég megállapodása nagy mértékben lendítheti tovább, feljebb a digitális zeneipari bevételeket.

A frigy azért is fontos lehet, mert ahhoz, hogy a magyar zeneipar bevételei ne csökkenjenek tovább, jelentősen a CD eladások csökkenése mellett a digitális szegmensnek az elkövetkezendő 1-3 évben is gyakorlatilag duplázódnia kellene és el kellene érnie az 1-1.5 milliárd forintos szintet ahhoz , hogy a magyar zeneipari bevételek akár csak stagnáljanak.

Ennek a növekménynek a jelentős részét pedig az olyan, közös szolgáltatásoknak kell megteremteniük, mint a Telekom-Spotify együttműködés. Erre minden esély meg is van, de az esetleges siker- amely mind a Telekom számára, mind a svéd cég számára fontos- nem fog magától jönni! Itt és most is igaz az, amit 3 évvel ezelőtt, a Zenecenter kapcsán leírtunk: Ahhoz, hogy a szolgáltatás és az együttműködés sikeres legyen az kell, hogy a Magyar Telekom saját gyermeke mögé álljon, és valóban minden csatornáján keresztül hirdesse, promotálja az új szolgáltatást. A Telenor megtette mindezt a Deezer-el, kérdés, megteszi-e a Magyar Telekom is a Spotify-al.

Ha igen, úgy zenekedvelők tízezrei kapcsolódhatnak majd be a Telekomnak köszönhetően magyar digitális zenei ökoszisztémába, élvezhetik a Spotify hatalmas zenei adatbázisát és addicionális szolgáltatásait.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr726468989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.