A Google szerette volna megvásárolni a Spotify-t

2014. július 28. - Pléh Dániel

A Songza, Google általi felvásárlása kapcsán már írtunk róla, hogy a Songza sok mindenre megoldást jelenthet a Google számára, de a fő célt, azaz, hogy a streaming piacon is vezető szolgáltató váljon, valószínűleg nem a Songza akvizíció hozza majd el.

google.jpg

Igazán tehát így nem is meglepő, az,a hír, amit a Wall Street Journal szivárogtatott ki és melyet több más orgánum vitat. A gazdasági napilap nem mást állított ugyanis- egy a Google által a tőzsde felügyelethez beadott dokumentum alapján, melyben Google a beadványban egy 4-5 milliárd dollár körüli szintre értékelt, külföldi- azaz nem amerikai—vállalattal folytatott tárgyalásokra hivatkozott.  A lap mindebből arra következtetett, hogy tavaly a Google és a Spotify között komoly tárgyalások folytak egy esetleges akvizícióról, melyek aztán a magas ár miatt megszakadtak.

A pletykát természetesen mind a Google, mind a Spotify sietve cáfolta, sőt több blog is cáfolta, a képlet ugyanakkor nem ennyire egyszerű, szerintünk és erre több jel is utal.

Azt, hogy a Google számára miért lenne fontos egy piacvezető streaming szolgáltatás akvizíciója egyértelmű: A sok más területen abszolút piacvezető cég évek óta küszködik azzal, hogy megtalálja a helyét a digitális zenei palettán és ugyanolyan sikereket érjen el ezen a területeken is, mint más területeken. Saját szolgáltatása vagy nem elég sikeresek- mint a Google Music felhő alapú szolgáltatás- vagy éppen átalakulás előtt állnak- mint a Youtube.

Nem véletlen tehát, hogy a Spotify megvásárlását leginkább a Youtube vezetője, Susan Wojcicki forszírozza és az sem, hogy Daniel Ek, a Spotify vezetője, újabban, amikor vetélytársakról kérdezik,legtöbbször a Youtube nevét említi első között.

A Spotify-Google kapcsolatot erősíti, az a tény is, hogy több, jelenlegi és korábbi Google szakember is a Spotify vezetője lett a közelmúltban. Omid Kordestani,a Google üzletfejlesztési vezetője a Spotify igazgatóságának tagja lett, Shishir Mehrotra Youtube korábbi termékfejlesztési vezetője pedig Daniel Ek Spotify vezető személyes tanácsadója lett a hírek szerint.

Természetesen a Google gyakran engedi meg dolgozóinak vagy korábbi dolgozóinak, hogy nem közvetlen vetélytárs cégek igazgatóságában pozíciókat foglaljanak el. ( a leghíresebb példa erre a korábban évekig fennálló Google-Apple együttműködés igazgatósági szinten) A Google vezetők Spotify vezető pozíciókba való ültetése azzal is magyarázható, hogy a svéd cég a közeljövőben drasztikusan nagyobb hangsúlyt szeretne fordítani hirdetési bevételeinek növelésére, hiszen jelenleg az egyre nagyobb méretű és szabadságot nyújtó ingyenes láb monetizációja gyakorlatilag minimális.

A Google-Spotify tranzakció tehát messze nem annyira elképzelhetetlen, mint ahogyan az elsőre hangozhat. Tény ugyanakkor, hogy azáltal, hogy a Google végül a Songza mellett tette le a voksát, a Spotify pedig gőzerővel dolgozik a tőzsdére lépésen azt sugallja, rövid távon nem lesz akvizíció. A streaming piacon ugyanakkor roppant gyorsan változnak a szerepek és a szereplők, erre a Beats Music-nél jobb példát találni se nagyon lehetne

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr956544871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.