A Shazam is belépett a kibontakozó digitális zenei hidegháborúba

2014. augusztus 01. - Pléh Dániel

Amikor tavasszal gyors egymás után  a Spotify megvásárolta az Echonestet, a Beats Music pedig Topsin Media-t már jeleztük, hogy mindez előreláthatólag láncreakciószerű eseményeket indít majd el a digitális zenei szolgáltatások körében. A Spotify-Echonest  akvizícióval ugyanis  nem kevesebb történt, minthogy a Spotify szolgáltatja vetélytársai számára azok működésének egyik legfontosabb kellékét. Mindez a legnagyobb jóhiszeműséget feltételezve is komoly üzleti kockázatokat rejt magában. Hasonló a helyzet a Beats Music és a Topspin esetében, azzal a különbséggel ,hogy a  Topsin lényegesen kevesebb szolgáltatás hétterét szolgáltatta.

shazam_mac.jpg

Az egyre fokozódó verseny újabb jelét adta, ezúttal a nem is streaming szolgáltatás, Shazam. A zenefelismerő szolgáltatás lassan két éve kínálja azt a lehetőséget, hogy a felismert dalokat a partnerszolgáltatásokban, élő előfizetés esetén közvetlenül meg is lehet hallgatni.

Ez változott meg akkor, amikor a Shazam, csendben, minden nagyobb bejelentés nélkül kivette a Spotify-t az elérhető szolgáltatások közül, így csak a Deezer előfizetéssel rendelkezők tudták a továbbiakban használni  ezt a funkciót.

A lépés hátteréről sokáig nem nagyin lehetett semmit tudni, csupán annyit, amennyit a Shazam közölt és amely szerint a cég a diverzifikált piacokra való tekintettel a partnerek megválasztása során is jobban diverzifikált, országonként különböző  megközelítést kíván alkalmazni.

shazam_rdio.jpgAz alkalmazás következő verziójának megjelenésével aztán lehullott a lepel a korábbi lépés okairól. A Shazam ugyanis az Rdio-val partnerségben, történetében először tejes hosszban való streamelési lehetőséget biztosít a beazonosított dalok esetében. Ez egyrészt igaz lesz azon a felületen, ahol, maga a dalfelismerés történik, de igaz lesz azon az oldalon is, ahol a beazonosított dalok listája látható, ami így tulajdonképpen egy Rdio playlist lesz bizonyos tekintetben.

A két lépés, sorba helyezve több fontos trendet mutat. Az egyik, hogy egyre inkább szigetszerű digitális zenei szolgáltatások. Mindenki saját ökoszisztémát szeretne építeni, saját maga szeretne a felhasználói adatok birtokában lenni. Ez a klasszikus streaming szolgáltatások esetében sok tekintetben érthető is, az olyan, eleddig alapvetően független szolgáltatás, mint a Shazam esetében merőben furcsa.

Itt jutunk el a másik fontos jelhez: ez pedig maga a Shazam szerepének az átértékelődése. A cég, azáltal, hogy a zenék felismerésében, segít, a zenemegismerési folyamatban játszik kihagyhatatlan szerepet. Ugyan a Shazam erről sosem beszélt publikusan, abszolút logikus továbblépés lenne a részükről, maguknak a felismert zenéknek a biztosítása, azaz saját streaming szolgáltatás indítása.

Ami a Shazam számára logikus továbblépés az ugyanakkor a mobilon zenét hallgatók számára visszalépés, hiszen a Shazam eleddig egyfajta platformként működve segített a zenefelismerést, hogy aztán a zenéket a legfontosabb és legnépszerűbb streaming szolgáltatások (Spotify, Deezer) berkein belül lehessen meghallgatni. (ez a megközelítés amúgy nagyon hasonló ahhoz, amit a Facebook vagy éppen a Twitter alkalmaz) Azzal, hogy a Shazam kizárta ebből a körből a Spotify-t, a legnépszerűbb streaming szolgáltatást , a Rhapsody pontosan  annak köszönheti előretörését, hogy zenefelismerést is kínál mobilalkalmazásában, valamint, hogy a  Facebook már piacra vitte saját, ilyen jellegű megoldását, a hírek szerint az Apple saját,megoldást fejleszt az iOS 8-ba, gyakorlatilag arra kényszerítheti a fontosabb piaci szereplőket, hogy egyenként saját zenefelismerő szolgáltatást fejlesszenek ki és vezessenek be.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr196182529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.