Sem az Itunes Radio, sem a Spotify nem veszélyezteti a Pandora uralmát - egyelőre

2014. augusztus 19. - Pléh Dániel

Lassan egy év telt el azóta, hogy az iTunes Radio várható indulása kapcsán tucatnyi zenei szakember és tőzsdei szakértő jósolta meg a Pandora összeomlását vagy gyors, olyan mértékű gyengülését, hogy aztán akvizíció „áldozata” legyen.

Ehhez képest, egy évvel az iTunes Radio bejelentése és indulása után a tengerentúlon továbbra is toronymagas piacvezető a 2005-ben alakult on-demand rádiószolgáltató.  

PandoraApp_1.jpg

Az iTunes Radio indulása óta 27, a Spotify által egyértelműen és nem is titkoltan a Pandora vetélytársának szánt, ingyenes mobilzenehallgatást nyújtó Spotify free bevezetése óta 16%-al nőtt a Pandora hallgatottsága, azaz úgy tűnik, megingathatatlan a Pandora egyeduralma a tengerentúli online rádiós piacon. Az iTunes Radio-nak a hírek szerint 20 millió (aktív) felhasználója van,a Spotify ingyenes verzióját , becslések szerint 12 millió amerikai használja. Mindkettő jelentősen kevesebb, mint a Pandora , közel 80 millió havi szinten aktív felhasználója.

Természetesen a helyzet azért nem ennyire egyszerű, több okból kifolyólag is. Egyrészt, mert mind az iTunes Radio, mind a Spotify ingyenes mobil lába friss terméknek számít, szemben a Pandora hosszú évek óta jelen levő és növekvő szolgáltatásával. A teljes képhez érdemes megjegyezni, hogy a Pandora valamint a Spotify vezetői által elejtett kijelentések alapján, úgy tűnik, mintha a Spotify és a Pandora nem is ugyanazon a piacon versengene. A Pandora két legfontosabb mutatója ( a később részletezendő pénzügyi mutatókon felül) a hallgatottság és az egy hallgatóra jutó hallgatottság növekszik. Mindeközben a Spotify, elsősorban az ingyenes mobil zenehallgatásnak köszönhetően képes egyre erősebb ütemben növelni a prémium ügyfélszámát.

Ami a Pandora szigorúan vett pénzügyi, tőzsdei teljesítményét illeti, a kép továbbra is vegyesnek mondható. A kaliforniai cég, az új vetélytársak megjelenése ellenére növelni tudta árbevételét és hallgatottságát egyaránt.

pandora_2011_2014_rev.jpg

Ami a bevételeket illeti a cég második negyedéves beszámolója alapján megközelítették a 219 millió dollárt, ami 38%-os emelkedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. Ez egyben azt is jelenti, hogy a cég bevételei ugyanennyivel tudtak növekedni azóta, mióta az iTunes Radio megjelent a piacon.

A növekvő bevételek ellenére a cég továbbra is veszteséges ( GAAP alapon) közel 12 millió dollár veszteséget „termelt” , ami jelentős növekedés az előző év hasonló időszakában mért mintegy 7  millió dollárhoz képest.

pandora201309_201408_stock.jpg

 

A befektetők az elmúlt időszakban tulajdonképpen már hozzászoktak mindehhez és egyre inkább a cég növekedési kilátásai alapján kezdték értékelni a részvényeket. Az ugyanakkor a veszteségeknél jóval nagyobb aggodalomra ad okot, hogy úgy tűnik az aktív felhasználói tábor növekedése gyakorlatilag megállni látszik.

A cég második negyedéves jelentése alapján a második negyedév végén 76.4 millióan használták rendszeresen a szolgáltatást. Ez alig 7%-os növekedés az előző év hasonló időszakához viszonyítva, a májusi, 77 milliós csúcsnál pedig egyenesen alacsonyabb. Még sötétebb a kép, ha mindezt a tavaly év végi adatokhoz hasonlítjuk, amelyek hasonló hallgatottsági adatokat mutattak. Két negyedév alapján pedig már nagyobb biztonsággal kijelenthető, hogy úgy tűnik a növekedés gyakorlatilag nullára csökkent. Az is látszik ugyanakkor, hogy ez a 76-77 millió aktív tábort meglehetősen masszív, azaz a Pandora, mint márka, (egyelőre) kiállta az iTunes, a Spotify és a többi streaming illetve rádió szolgáltatás támadását.

A bevételi adatok dinamikus növekedése alapján úgy tűnik a Pandora ki tudja használni a felhasználói bázisban rejlő lehetőségeket. Nagy kérdés ugyanakkor, hogy mi történik majd az aktív felhasználókkal, a hallgatottsággal a tengerentúli streaming és rádiós piac borítékolható további átalakulása során…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr36285283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.