Mi várható zenei téren az Apple mai eseményén?

2014. szeptember 09. - Pléh Dániel

Ma tehát eljön a nagy nap, az Apple rajongók, az újságírók, valamint a vetélytársak által  különböző okokból, más és más érzésekkel de egyaránt régóta várt nap, amikor az Apple minden  valószínűség szerint bemutatja új telefonját, az iPhone 6-ot, valamint jó eséllyel okosóráját, az iWatch-ot is.

Az utóbbi napokban ugyanakkor  igencsak felerősödtek a pletykák arról, hogy az Apple esetleg komoly zenei bejelentést is tesz az eseményen. Legtöbbször a U2 neve hangzott el, több  Apple-el foglakozó blogon, mint esetlegesen  az iPhone-on jelenteti meg következő, régóta várt albumát.  Mi a magunk részéről nem várunk ennyire nagy  bejelentést ( hogy mit várunk arról majd később) de tény, az Apple-nek, a közelmúlt eseményei alapján feltételnül  zenei téren is kell lépnie!

apple_event.jpg

Az Apple bejelentései az esetek legnagyobb részében a hardvereihez kapcsolódnak, ehhez azonban többször is komoly, a digitális zenét érintő bejelentések is tartoztak.

Az első és legfontosabb az a bejelentés volt, amelynek révén Steve Jobs gyakorlatilag létrehozta a digitális zenét. Ez pedig nem más, mint az iTunes Music Store 2003-as bejelentése..Az iTunes zeneáruház indulása parádés volt: az első héten 1 millió dalt adtak el az áruházban, a 10 milliós állomhatárt 4, a 100 milliósat pedig 10 hónap alatt sikerült elérni.

 

A zenék beszerzését és fogyasztását forradalmasító bejelentés után az Apple hosszú éveken át nem tett érdemi bejelentés zenei téren.  Jobs következő nagy pillanata 2007-ben jött el, amikor bejelentette, hogy fokozatosan valamennyi kiadó tartalmai DRM mentes formában is elérhetőek lesznek. A szárnyalás  innentől kezdve egyre erősödött: 2013-ban immáron a 25 milliárdomodik(!!) dalt vásárolták meg  az iTunes segítségével. A szárnyalás eredményeként pedig 2008 tavasz óta a legnagyobb amerikai zeneáruháznak (beleértve a hagyományos áruházakat is) 2013 óta pedig a világ legnagyobb zenei áruházának tekinthető. 

Az Apple egyre erősödő szerepe a digitális zenei ökoszisztémában nem igazán tette szükségessé, hogy Jobs és csapata bármin is változtasson. A következő igazán jelentős bejelentésre ismét újabb, közel 4 évet kellett várni. 2011-ben jelentette be Steve Jobs az Apple felhő alapú zenei szolgáltatását, az iCloud-ot.

Az iCloud- a többi felhő alapú szolgáltatással egyetemben- messze nem ért el olyan sikereket mint amilyenekről Jobs és csapata álmodott.  Pedig a digitális zene fogyasztás valóban egyre inkább a felhőbe költözött, csak éppen nem úgy, ahogyan azt az Apple és Jobs képzelte.

 Még egy évvel később, 2012-ben is, az Apple mintegy 6.9 milliárd dollárnyi bevételt realizált zeneletöltésekből, ami a 9.3 milliárdos, teljes digitális piac háromnegyede volt, azaz az Apple generálta a világ digitális zenepiaci bevételeinek háromnegyedét.  Tette mindezt annak ellenére, hogy  a streaming szolgáltatások- mint a Spotify, a Beats Music vagy éppen a Deezer- népszerűsége és növekedése már ekkor is meredek ütemben növekedett.

A változás aztán nem várt tempóban kezdődött meg és gyorsult fel. 2013 első féléve alapján már látni lehetett, hogy a világ legnagyobbnak számító zenei piacán, az Egyesült Államokban elkezdtek csökkeni az egyedi letöltésekből származó bevételek, mely aztán a teljes év vonatkozóan azt jelentette, hogy a dalletöltések masszívan, közel 6%-ot csökkentek , az albumletöltések gyakorlatilag stagnáltak, miközben a streaming és streaming jellegű  szolgáltatásokból származó bevételek 39%-al növekedtek.

Az első, könnyű válasz az iTunes Radio lett volna. A tavalyi évre vonatkozó 6%-os csökkenés után idén, az első negyedévben 13%-al csökkentek az egyedi letöltések az amerikai piacon, azaz a streaming szolgáltatások egyre gyorsuló ütemben szívják el az ügyfeleket az Apple fő  zenei terméke elől.  Jobban belegondolva mindez teljesen érthető, hiszen a streaming szolgáltatások berkein belül egy album árért kapunk egy havi hozzáférést 25-30 millió zeneszámhoz. A Jobs-i elvek szerint az emberek szeretik birtokolni a zenét. Mindez fundamentálisan így is van is, de valószínűleg van az az ár, ahol mindez már nem igaz.

A piaci tendenciákon felül a vetélytársak is nem várt tempóban kezdtek el erősödni. A svéd Spotify megállapodott a harmadik legnagyobb tengerentúli mobilszolgáltatóval, hogy az integrálja csomagjaiba a Spotify-hoz való elérést. Az Amazon ügyfelek, prémium ügyfélcsomagjának részeként streaming szolgáltatást is igénybevehetnek, a Google pedig a Songza megvásárlásával próbálja erősíteni pozícióit.

Az Apple  egy év elteltével- ugyan egy sokkal fontosabb bejelentése részeként-  elképzelhető, hogy ismét erőteljesen visszatér a digitális zenei  útvonalra. Az iPhone 6 lehet az első Apple készülék amely, előbb vagy utóbb –de inkább előbb- valóban ez igazán, zene központú eszköz lehet. 

Beats-Apple.jpg

Az Apple feltételezhetően nem véletlenül tett felettébb komoly akvizíciós lépéseket zenei téren.  A Beats Music  illetve a Swell akvizíciója egyértelműen azt jelzi, a Jobsi hagyatékkal  szakítva, az Apple a streaming illetve a rádiós megoldások felé mozdulhat el a közeljövőben.

Az elmozdulás azonban csak akkor lehet majd sikeres, amennyiben az nem csupán szolgáltatások szintjén jelenik meg.  Az Apple-nek, csak úgy, mint 10 évvel ezelőtt az iPod esetében, most is hardver szinten is meg kell jelenítenie mindezt, azaz integrálnia kell  a zenei szolgáltatásait  és hardvereit!

Első lépésként ez jelentheti majd azt, hogy az iPhone 6 vásárlók 3-6  hónapnyi ingyen Beats Music előfizetést kapnak, utána pedig kedvezményes áron  vehetik majd igénybe a szolgáltatást.  

A következő lépés- várhatóan inkább csak 2015-ben pedig egy teljesen iTunes vagy Beats  branded telefon lehet majd. Ez  a telefon abszolút a zenei tartalomfogyasztást helyezheti majd előtérbe, azaz  előretelepített  zenei alkalmazásokat találhatunk majd rajta, a telefon ára tartalmazhatja majd a Beats Music előfizetést, iCloud tárhelyet valamint hirdetésmentes hozzáférést az iTunes Radio-hoz  és esetleg  Beats fülhallgatót is, kedvezményes áron.

Hogy mindez megvalósul-e, az természetesen majd csak jövő év végén derül ki, az azonban tény, hogy ahhoz, hogy az Apple számára a Beats akvizíció valóban segítse a véget abban, hogy megtartsa vezető szerepét digitálisa zenei téren, nem lesz elég az, hogyha csupán alkalmazásként próbálja az Apple a lehető leginkább felfuttatni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr856683103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.