Az Apple és a U2 zenetörténelmet írt, kérdés, megérte-e?

2014. szeptember 17. - Pléh Dániel

 Múlt hét kedden az Apple történetének egyik legfontosabb, legjobban várt eseményét tartotta meg. Az előzetes várakozásoknak megfelelően Tim Cook és csapata egy új iPhone-t valamint egy sok tekintetben forradalminak szánt órát mutatott be.

Az esemény előtt spekuláltunk azon, mit is hozhat majd az, zenei téren, és szinte semmit nem találtunk el. Az esemény záróakkordjaként ugyanis meglepetésvendégként a U2 lépett a színpadra, hogy egy szám előadása után egy végtelenül átlátszó, egyezkedésnek látszó valami után beleegyezzen Tim Cook abba, hogy az együttes új albuma, a hivatalos megjelenés előtt elérhető legyen valamennyi iTunes accounttal rendelkező telefontulajdonos, Beats Music előfizető illetve iTunes Radio hallgató számára. Ez mintegy 500 millió potenciális albumtulajdonost jelenthet(ne)…

u2_AP_1.jpg

Az Apple és a U2 ezzel minden kétséget kizáróan minden idők legjelentősebb album megjelenését hozta tető alá , amely az azóta eltelt 1 hét alatt minden idők legbotrányosabb album megjelenésé vált. Mindennek pedig alapvetően egy fundamentális oka van: Amit Tim Cook és Paul David Hewson ( ismertebb nevén Bono) ajándékként jelentett be, az valóban egy invázió volt, amely leginkább arra hívta fel az iPhone tulajdonosok figyelmét, mennyire kiszolgáltatottak az Apple felé. Az esemény másnapjától kezdve ugyanis Apple termék tulajdonosok milliói tapasztalhatták, hogy egy U2 album is megtalálható a saját zenéik mellett telefonjukon, tabletjükön.  Melyet sokáig törölni, eltávolítani sem tudtak..

Hacsak szigorún a U2 és egy új album marketingelése szempontjából nézzük,akkor a U2 és menedzsere, a legendás Paul McGuinness-t váltó Guy Oseary parádés üzletet hozott tető alá. Az Apple 100 millió dollárt fizetett, mindemellett eljuttatta 500 millió emberhez az új albumot.

Az eredmény nem maradt el, semmilyen tekintetben. Az új albumot az Apple közlése szerint 33 millióan töltték le hallgatták meg, ezen felül pedig 100 millió dollárt ad a U2 által támogatott AIDS ellenes alapítvány részére az exkluzivitásért cserébe. A pénzügyeken felül az ajándék másodlagos hatásaként az iTunes TOP 200 albuma közül 26 U2 album volt a héten, az együttes legjobb kislemezeit egy helyre csoportosító U218 album számai pedig 46 országban masíroztak be a Top 10 dal közé.

u2_apple_live_a_l-blog-full.jpg

A nagy kérdés most egy héttel a bejelentése után sokkal inkább az, megérte—e mindez az Apple-nek és megérte a U2-nak?

Az Apple számára teljesen egyértelmű, miért is volt szükség egy ilyen méretű marketing akcióra, Az iTunes népszerűsége, használata egyre csökken, az egyre erősödő streaming szolgáltatások keltette verseny miatt. Az Apple ugyanezzel az erővel megtehette volna, hogy kiemelten akciós áron kínálja az albumot az iTuneson, exkluzívan. Az, hogy nem ezt tették, hanem ingyen kínálták és ingyen elérhetővé tették a Beats Music-on is, lényegében beismerték az iTunes egyre csökkenő szerepét és megragadták az alkalmat, hogy elkezdjék az új irányba terelni az Apple és zenerajongókat. U2 szempontjából az Apple deal és az, hogy egy albumukat inkább ingyen megjelentetik, a biztos üzlet és bevétel reményében jelzi, hogy Bonóék, mennyire nem tudják elengedni a világsztárságot. A kezdeti hype és érdeklődés – az Apple adatai szerint egy hét alatt 33 millióan meg is hallgatták az ajándék albumot-  szép lassan átfordult és ma már sokkal inkább  U2 vírusként emlegetik az akciót.   Nagy kérdés tehát, hogy  az Apple vaskos dollárkötegei megérték-e az ír együttesnek.

Az együttműködés természetesen a felhasználók reklamációján és a u2  album eltávolíthatatlanságán felül sokkal távolabbra mutató kérdéseket is felvet ugyanakkor. Az első és talán legfontosabb, hogy azáltal, hogy az Apple és a u2 közvetlenül tárgyaltak és állapodtak meg, az Apple kiadója, a Universal bevonása nélkül, Tim Cook cége nagyon közel került ahhoz a Jobs-i álomhoz, hogy az Apple saját maga váljon lemezkiadóvá. Mint ahogy azt már a Beats Music tranzakció kapcsán is felvetettük, az Apple a Beats megvásárlása során messze nem (csak) a Beats Music előfizetőkért és a fejhallgatókért fizetett, hanem a két tulajdonos- Jimmy Iovine és Dr.Dre tudásáért, kapcsolataiért is. Abszolút nem zárható ki, hogy vezetésükkel hamarosan ténylegesen lemezkiadót indít majd a cupertinói cég és nem csupán egyedi, marketing akciókra használja fel elérést és tőkéjét.

Az, hogy a U2 egy komplett albumot jelentetett meg az Apple-el együttműködve  az októberi, hivatalos megjelenést is drasztikusan befolyásolja. A U2 kiadó, a Universal music most azon dolgozik gőzerővel, hogy az egy hónap múlva esedékes megjelenést is érdekessé, a megmaradt lemezboltok számára vonzóvá tegye. Ennek részeként az októberi megjelenés 4 exkluzív, dalt és 2-7 akusztikus dalt tartalmaz majd. Ezen felül a nem online lemezboltok a U2 katalógusra is kedvezményt kapnak majd.

Összességében tehát az nyugodtan kijelenthető, hogy a vegyes (...) fogadtatás ellenére,  az Apple-u2  együttműködés egész biztosan jelentős hatással lesz a zeneiparra és arra, ahogyan a jövő fontos albummegjelenéseit kezelik majd. Most még nem tudjuk, de elképzelhető, hogy hamarosan ez a dátum lesz az, amire majd azt mondhatjuk, hogy az album, mint termék végét jelentette!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr606693209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.