A nagy Apple streaming-ár manőver és ami mögötte van

2015. január 21. - Pléh Dániel

Az, hogy az Apple streaming szolgáltatást indít majd, vélhetően a Beats Music architektúráját, szerződéseit és funkcionalitását kiaknázva nyílt titoknak mondható. Mára azt is szinte kívülről fújja minden a zeneiparban kicsit is járatos blogger, szakember, hogy az lá carte letöltések csökkenése és a streaming használók számának drámai növekedése az, ami erre a lépésre kényszeríti az Apple-t.

itunes_iradio.jpg

Az iTunes révén az egyedi letöltések korlátlan urának számító cég nem csupán a piacon jelenleg is már jelenlevő, független cégekkel (Spoitfy, Rdio, Deezer) hanem a zenei tartalom egyre növekvő fontossága miatt a streaming piacra belépő óriás cégekkel- mint az Amazon vagy éppen a Youtube is meg kell majd küzdjön. A küzdelem legfontosabb területe pedig maga az előfizetési díj lehet majd.

Az előfizetési díjé, ahol és aminek kapcsán magáról az ingyenességről is beszélünk. A Youtube hivatalos belépésével a streaming piacra ugyanis nem csak, hogy a legnagyobb streaming szolgáltató lesz, hanem a legnagyobb ingyenesen elérhető streaming illetve on-demand szolgáltatást is nyújtja majd.

Ha ebből a szempontból nézzük, akkor tehát az Apple számára az olcsóbb havi előfizetési díj kulcskérdés a minél nagyobb piaci rész meghódításához. Azt is tudjuk, hogy az Apple tárgyalásokat kezdeményezett a nagy kiadókkal, annak érdekében, hogy az előfizetési díjat csökkentetni tudja.

Nem biztos ugyanakkor, hogy Tim Cook és csapata az előfizetési díj esetleges csökkentésével szeretne meghatározó piaci szereplő lenni. Ha ez lenne a cél, akkor a legbiztosabb megoldás a teljes ingyenesség lenne, igaz ez totálisan ellenkezne az Apple filozófiájával. Igaz már maga a streaming szolgáltatás indítása is…

Figyelembe éve azt is, hogy amennyiben az Apple sikerrel jár és a kiadók valóban csökkentik a tartalomdíjakat, úgy azokat a többi szolgáltató esetében is meg kell tenniük, ( a Spotify például maga is tárgyalt hasonló témában a kiadókkal korábban..) az Apple lépése mögött más ok, okok húzódhatnak meg. Az árcsökkentés ugyanis bevétel csökkenést is eredményez majd, ami az eleve veszteséges és az üzleti modelljükkel küszködő független streaming szolgáltatók számára komoly, könnyen elképzelhetően megoldhatatlan problémát okozva.

A végeredmény? Egy piac, sokkal kevesebb, de hatalmas, ne adj’ istn régi-új ( Yahoo? MTV?) szereplővel, akik számára a streaming szolgáltatás egy mobil hirdetési és hardver ökoszisztéma egy elemét jelenti majd csupán. Ennek minden előnyével és hátrányával együtt…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr526981745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.