Zenei kiadót vett Apple- mi következik most?

2015. február 17. - Pléh Dániel

Arról, hogy az Apple számára nem lenne idegen a saját lemezkiadó indítása, már évekkel ezelőtt, az iTunes totális uralkodása és Steve Jobs idején szárnyra keltek pletykák. Jobs idővel köztudottan rossz viszonyba került a kiadókkal és azt gondolta, hogy azok sok tekintetben akadályozzák az innovációt.

itunes-record-label1.png

Mindemellett az Apple rendelkezik egy olyan rendszerrel, amely lehetővé tenne egy leginkább az appstore fejlesztőkkel fennálló viszonyrendszerhez hasonló, végtelenül egyértelmű szabályokkal bíró megoldást a kiadó-előadó viszonyban. Az előadók –közvetlenül- fizetnek az Apple-nek az iTunesban való megjelenésért, a bevételeken pedig a már megszokott 70/30 arányban osztoznak a felek.

Jobs halálával aztán sokáig ezek a tervek háttérbe szorultak, sőt maga a zenei is vesztett a hangsúlyából. Mindez aztán tavaly változott meg, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy az Apple-nek zenei stratégiát kell váltania és el kell mozdulnia a streaming szolgáltatások felé . A Beats Music akvizíció ugyanakkor messze nem csak és csupán egy izgalmas szolgáltatás megvásárlásáról szólt… A megállapodásban érintett  két úriember egy másik, nagy ívű projektben is segíthet a Cupertino-i cégnek. Iovine, jelenleg az Interscope Geffen kiadó művészeti vezetője és Bruce Springsteentől kezdve Lady Gagán át U2-ig bezárólag mindenkivel dolgozott. Dr.Dre a rapperek között elismert egyéniség, a Beats harmadik tagja, pedig egy bizonyos Trent Reznor nevű úriember. Az akvizícióval tehát a digitális zeneipar három legkomolyabb előadó oldali szakembere kerülhet az Apple kötelékébe. Segítségükkel az Apple valóban létrehozhat egy olyan, modern kiadót, amely egyszerre ötvözi az exkluzív megjelenéseket, a koncertekkel, a jegyekkel, a tehetségkutatással.

taylor-swift.png

Az talán még a bennfentes iparági szakembereket is meglepte, hogy az Apple olyan hamar lépett ezen a területen, mint ahogyan azt tette. Hivatalosan eddig meg nem erősített hírek szerint ugyanis a cupertinoi cég 250 millió dollárért megvásárolta Taylor Swift kiadóját, a Big Machine-t. Annak a Taylof Swiftnek, aki az ősszel letiltatta tartalmait a Spotify-ról új lemezének megjelenése kapcsán…Arról a Spotify-ról, amely jó eséllyel a legnagyobb vetélytársa lesz majd az Apple nyáron debütáló streaming szolgáltatásának..Pikáns helyzet, de kár lenne csak egyfajta visszavágásként értelmezni, hiszen annál sokkal többről van szó!

Azáltal, hogy az Apple megvásárolja Taylor Swift kiadóját lehetősége lesz exkluzív tartalmakat biztosítania maga számára, ezzel mégjobban kihangsúlyozva a többi streaming szolgáltatás egyik legjelentősebb problémáját: fontos előadók hiányát az amúgy hatalmas méretű katalógusukból!

És persze az Apple a hagyományos kiadóknak is komoly fejfájást okozhat! A zeneiparban az elmúlt 10-15 évben végbement drasztikus változások természetesen az előadók és a kiadók viszonyát is sok tekintetben átalakították. A digitális szolgáltatások és marketing eszközök terjedésével a marketing tevékenység ellátásához sok esetben már nincs is szükség a kiadókra. Ma már nem bír komoly hozzáadott értékkel, hogyha egy kiadó elhelyezi egy rádióban a fizikai lemezkiadása pedig úgy ahogy van elértéktelenedett. A Youtube-on, az iTunes-on való megjelenés ellenben a zenei marketing alapjává vált.

Az akvizíció ellenére az kevéssé valószínű, hogy az Apple klasszikus kiadóvá váljon, sok kezelt előadóval, zenekarral. Sokkal valószínűbb, hogy korlátozott számú, de annál híresebb ,meghatározó előadó esetében kezeli majd azok jogait és képviseli érdekeit, miközben elképesztően innovatív, egyedi termékeket hoznak együtt létre. Pontosan, mint a U2 esetében

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr527156461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.