Youtube vetélytársba fektet a Warner Music

2015. február 25. - Pléh Dániel

A világ videófogyasztását jelenleg minden kétséget kizáróan a Youtube dominálja. Hatmilliárd órányi megnézett videó minden hónapban. Havonta egymilliárdan néző, naponta több millióan iratkoznak fel egy-egy új csatornára. Percenként száz órányi anyagot töltenek föl. Mindebből az irdatlan adatmennyiségből 2 zene a legfontosabb tartalomtípus, amely 38 %-át teszi ki az összes videómegtekintésnek, azaz havi szinten mintegy 2 milliárd óra zenei videót néznek meg a Youtube-on jelenleg.

A Youtube és a zenei kiadók viszonya sosem volt rossz, de a felhőtlentől is igencsak mesze volt. A sok tekintetben se veled, se nélküled viszony megélt több hullámhegyet és hullámvölgyet. Ennek legfőbb oka, hogy anno a több évre szóló , megállapodások a Youtube növekedésének kezdetén köttettek, így aztán a folyamatos növekedés mellett a tartalomtulajdonosok egyre több és több pénzt szerettek volna látni a videómegosztón való megjelenésből és figyelmen kívül hagyták, hogy az elsősorban promóciós felületként ( lenne) hasznosítható, pontosan, mint anno az MTV.

Ezek közül a legismertebb a Warner Music és a Youtube vitája, amely 2009-ben egészen odáig fajult, hogy a Warner tartalmai lekerültek a videómegosztó oldalairól, mivel a kiadó kevesellte a videómegosztó által megtekintésenként fizetett összeget.

interlude.jpg

A Youtube vezető szerepét természetesen sokan, sokféle formában szeretnék letörni. Eleddig a legközelebb talán a Vevo jutott, amely prémium zenei videótartalmakra fókuszálva 2013 végén már nézettségben néha a Youtube zenei csatornáinak össznézettségét közelítette. A Következő időszakban feltétlenül számolni kell majd a videótartalmakkal már régóta szemező Facebook-al illetve a média tartalmak felé nemrégiben nyitni kezdő Snapchat-el.

Az igaz kihívó ugyanakkor könnyen elképzelhető, hogy New Yorkból érkezik majd, az Interlude.fm személyében. Az Interlude egy lépéssel a Youtube által kínált zenei videóélmény elé megy ugyanis azzal, hogy totálisan interaktív videóélmény létrehozását teszi lehetővé .

Youtube interaktvizálva

Az Interlude-ot Yoni Bloch izraeli zenész alapította, aki egy interaktív videóklipet szeretett volna forgatni, ahol a nézők maguk határozhatják meg bizonyos keretek között a történet alakulását. A technológia akkoriban még nem létezett, így Bloch és társai inkább lefejlesztették, majd leforgatták a klipet is, hamár. 

interlude_logo.jpg 

A szolgáltatás, saját open source motorja, a treehouse segítségéve bárki számára lehetővé teszi, hogy elkészítse saját interaktív videóklipjét és feltöltse aztán az Interlude oldalaira. Az alapcsomag ingyenes, a különböző, egyre izgalmasabb és profibb megoldások pedig 350 dolláros havi díj ellenében érhetőek el. Az igazán népszerű feltöltők ( havi 25000 megtekintés felett) minden további 10 ezer megtekintésért 250 dollárt kell fizessenek.

Az igazi áttörést a tavalyi év hozta meg számukra, amikor is két videójuk is nagy nyilvánosságot kapott. Bob Dylan, Like a Rolling Stone videójának újragondolása, interaktivizálása 70 millió nézőt vonzott.   Idén pedig Wiz Khalifa interaktív klipje érte l3.8 milliós nézettséget, miközben az eredeti, nem interaktív verzió a Youtube-on(!!) csupán 3.6 milliós nézettséget ért el.

Aaz Interlude nagy titka és előnye ugyanakkor az, hogy sokkal jobbam aktivizálja a videónézőket, mind bármelyik vetélytárs szolgáltatás. A cég saját kimutatása szerint a videónézők 90%-a hoz valamilyen alternatív döntést és alakítja a videó történetét.

Az Interlude érdekessége a hirdetők vagy éppen a kiadók számára pontosan ebben a magas interaktivitásban rejlik. A magas interaktivitás ugyanis nagyobb figyelmet eredményez, a nagyobb figyelem pedig a hirdetők szempontjából kulcsfontosságú, hiszen nagyobb hirdetési bevételeket eredményezhet. A nagyobb hirdetési bevétel pedig a kiadók számára (is) kulcs kérdés, zenei tartalmaik monetizálásában.

Nem véletlen tehát, hogy a Warner Music befektetett be a cégbe, amely így összesen immáron 19 millió dollárnyi befektetői tőkével, támogatással rendelkezik. Természetesen az kérdéses, hogy az interaktív videók, az interaktív videózás mennyiben tud majd a Youtube vetélytársa lenni és ha az is lesz, mennyi idő alatt zajlik majd le a forradalom. Azt ugyanakkor kár lenne feltételezni, hogy a digitális zenei szolgáltatások piaca, nem fog változni és innentől kezdve örökké streaming jellegű szolgáltatások révén fogyasztunk majd zenei tartalmakat, legyenek azok audio vagy éppen video tartalmai!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr627007111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.