Így hallgatnak zenét az amerikaiak

2015. március 20. - Pléh Dániel

Az Edison piackutató cég, immáron hagyománnyá váló módon,minden évben elvgézi felmérését, amelynek keretében a tengerentúli internetezők zenehallgatási és közösségi média használati szokásait térképezik fel. Az idei jelentést ugyanakkor különösen nagy érdeklődés előzte meg, a 2014-ben  az amerikai piacon bekövetkezett földindulásszerű változások miatt.  Az alábbiakban a felmérés legfontosabb  pontjaiból szemezgetünk.

A Pandora hosszú ideig vitatatlanul vezette az amerikai streaming illetve streaming jellegű szolgáltatások listáját. Az elmúlt időszak aktív felhasználói oldalon való stagnálása ugyanakkor azt vetítette előre, hogy lehet, ez a vezető szerep meginoghat, akár már rövid távon is.

A felmérés kimutatta, hogy a zenemegismerés, új zenék felfedezése szempontjából immáron az internet a legfontosabb médium, nem sokkal megelőzve a rádiót. Hogyha nem a médiumokra fókuszálunk, hanem a valódi forrásra, akkor a legfontosabb forrás továbbra is a barátok jelentik, szorosan megelőzve a földi sugárzású rádióadókat.

edison2015_sources.jpg

Őket viszont kissé lemaradva csupa-csupa digitális szolgáltatás követi, sorban a Youtube, a Pandora majd a Facebook. Újabb szünet után következik csak az iTunes, tőle is lemaradva az iHeart Radio és a Spotify.

Maga az online rádiózás népszerűség érzékelhetően növekszik a tengerentúlon, a 2010-es évek eleje óta több, mint duplájára nőtt a heti szinten online rádiót hallgatók száma, amely most a megkérdezettek felére igaz, hogy hetente hallgatnak ilyen módon rádiót, ami kivetítve a teljes népességre azt jelenti, hogy az amerikaiak több, mint fele ma már havi gyakorisággal hallgat online rádiókat, közel felük pedig heti gyakorisággal teszi mindezt!

edison_penetration_1.jpg

Az online streaming és rádió piacon jelenlevő szolgáltatók ismertségét nézve kiemelkedő a Pandora előnye, lényegében véve a márka ismertsége akkora,mint a következő három helyezettnek, az iHeart Radio-nak, az Itunes Radio-nak valamint a Spotify-nak összesen. Feltűnő, hogy a listát a Beats Music zárja, azaz Dr.Dre szuperprojektje és szuperszolgáltatása az alatt a rövid idő alatt, amíg elérhető volt nem nagyon tudott érdemi ismertséget kialakítani magának. (ezért is lehet olyan nyugodt az Apple a márkaváltás ténye kapcsán..)

edison2015_services.jpg

A zenefogyasztás egyre inkább átterelődik a mobiltelefonokra, így érdemes azt is megnézni, hogy a mobilalkalmazások népszerűségi sorrendje milyen képet mutat. A sorrend szinte teljesen megegyezik a márkaismertséggel, azaz mobilon is elsősorban a kedvelt, ismert szolgáltatások alkalmazásait töltjük le és használjuk.

edison2015_smartphone.jpg

Drasztikusan megváltozik a helyzet, ha magára a Youtube-ra és a Youtube használatra kérdeztünk rá. A megkérdezettek 35%-a ugyanis a Youtube-ot legalább olyan mértékben használja audio streaming szolgáltatásként, mint video streaming szolgáltatásként, azaz a Youtube már most is igen jelentős hatást fejt ki a streaming piacra és van jelen a streaming piacon, méghogyha nem is tekintjük klasszikusan streaming piaci szereplőnek ( még)

edison2015_youtube.jpg

Ha röviden szeretnénk összefoglalni a felmérés eredményeit, akkor azt mondhatjuk, hogy a az online rádiók és streaming szolgáltatások között a Pandora dominanciája megmaradt, az új szereplők, az iTunes Radio illetve a Spotify tengerentúli megjelenése ellenére. Érdekes lehet majd megnézni, hogy jövőre, amikor már közel egy éve a Youtube Music Key, illetve legalább fél éve elérhető lesz iTunes streaming szolgáltatása, milyen adatok látszanak majd. Feltételezhető ugyanakkor, hogy a tengerentúlon az egyik legyőzendő vetélytárs ezen új szolgáltatások számára a Pandora lesz. A másik viszont minden kétséget kizáróan a már most is nagyon domináns Youtube lesz….

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr517265997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.