A következő terület ahol átveszi uralmat a streaming:az autó

2015. május 31. - Pléh Dániel

Az, ahogyan és ahol rádiót hallgatunk, az elmúlt 5-8 évben drasztikusan változott meg. Nem is elsősorban az internet megjelenése, sokkal inkább az okostelefonok megjelenésének köszönhetően.

A lényeg talán nem is az, hogy mi, hanem, hogy miért is okozta, okozza azt a földindulás-szerű átrendeződést, ami megfigyelhető a rádióhallgatási szokásokban. Az ok pedig roppant egyszerű: az on-demand rádiószolgáltatások ( mint például a Pandora) hagyományos földi sugárzású rádióadóknál lényegesen bővebb funkcionalitást kínál, azoknál interaktívabb, azaz egyszerűen jobb és többet nyújt.

A rádióhallgatás legfontosabb területe az elmúlt 4 évtizedben egyértelműen az autó volt, és most is az, elég ha az Edison research által végzett legutóbbi felmérésre vetünk egy pillantást.

edison2015_car.jpg

 

Az egyértelműen látható a felmérésből, hogy az autókban az audio tartalom fogyasztást továbbra is az AM/FM rádió dominálja, ami többek között azzal is magyarázható, hogy a autók átlagéletkora 10 év körül van az Egyesült Államokban, azaz a legtöbb autó messze-mesze nem nevezhető connected car-nak. Érezhetően csökkent viszont a CD lejátszók használata és növekedett – duplájára- az online rádiók hallgatása. A változás tehát az autóban való zenefogyasztás terén is visszavonhatatlanul megkezdődött!

Az autós audió piacra elsőként az on demand rádiók (például a Pandora) kezdtek belépni, hiszen számukra, amelyek amúgy is a hatalmas, közel 14 milliárd dolláros rádiós hirdetési piac pénzeiért küzdöttek, küzdenek a hagyományos, földi sugárzású rádióadókkal, és kiemelt fontosságú, hogy hallgatói bázisukat szélesítsék.

pandora_car.jpg

Napjainkra a Pandora egészen komoly, mondhatni lényegében komplett intelligens autó zene hallgatási ökoszisztémát épített fel, közel 30 autógyártóval és mintegy 10 intelligens rendszereket gyártó céggel való partnerség keretében.

A streaming szolgáltatók – mint a Deezer vagy éppen a Spotify – ugyan nem a hirdetési pénzek érdekében, de ugyancsak egyre határozottabban jelennek meg az autós zenehallgatási lehetőségek között. Céljuk egyértelmű: a mindig, mindenhol való zenehallgatás lehetőségét (ami a streaming szolgáltatások lényege) az autókban is meg kell teremteni.

A streaming piacot- jelenleg még- vezető Spotify az elmúlt időszakban gőzerővel dolgozott azon, hogy ezen a platformon is megjelenjen és domináljon. Elsőként 2013-ban a Forddal között megállapodást, melynek keretében a Pandora-t követve a Ford SYNC AppLink technológiáját alkalmazva lehetővé tette, hogy a Spotify-t közvetlenül a kormányon található gombok segítségével vezérelje a sofőr. Nem sokkal a Ford dealt követte a Volvo-val való megállapodás, amely a Volvo in car megoldását, a Sensus Connected Touch-ot használta.

spotify_car.jpg

Hosszabb szünet után ezt követte egy teljesen más jellegű megállapodás az Uber-el, majd pedig tavaly év végén a világ 10-dik legnagyobb autógyártójával, a BMW-vel való megállapodás, melynek értelmében a BMW valamint a MINI márkák esetében a Spotify-minden lényeges funkciója a központi vezérlés részeként elérhető lesz. A Spotify-t sokáig eredményesen üldöző, francia Deezer, lényegében ugyanezekben a típusokban, ugyanúgy teljes funkcionalitással ugyancsak elérhető.

apple_carplay_1.jpg

És a listából semmiképpen sem szabad kihagyni az Apple-t. Tim Cook és csapata ugyanis egy újabb szinttel tervezi emelni az intelligens autóirányítási lehetőségeket, ez pedig nem más, mint a hanggal ( és persze ujjakkal) való irányíthatóság. Az Apple Car play sok más mellet, természetesen zenei szolgáltatásokat is elérhetővé tesz. Az Itunes Radio révén a Pandora-hoz hasonlóan előadó alapon indíthatunk, hallgathatunk és módosíthatunk interaktív rádióadásokat vezetés közben, saját és a velünk autózók biztonságágak veszélyeztetése nélkül.

Természetesen a Google és mobil operációs rendszere,az Android sem marat ki az autók felé való terjeszkedésből.

 

A fő újdonság a Google és az Android esetében természetesen a térkép, a Google Maps autókra optimalizált verziója, de természetesen a zenehallgatás sem maradhatott ki, így bármilyen olyan autó operációs rendszer esetében amely képes futtatni az Android Auto alkalmazást, a Google Play Music teljes funkcionalitás elérhetővé válik.

aupeo.jpg

Valahol a streming szolgáltatók és az Apple valamint Google megközelítése között helyezkedik el a berlini startup az Aupeo megközelítése. A Panasonic által 2014-ban felvásárolt alkalmazásfejlesztő cég maga kínál megoldást az autóban történő zenehallgatásra, önálló entertainment platformja segítségével, amely amúgy a Panasonic in car platformjának a része is egyben, és immáron közel 60 országban érhető el.

Az Aupeo előnye a streaming vetélytársakkal illetve a Pandora-val szemben, hogy nem csupán on demand, személyre szabható rádiószolgáltatást kínál, hanem egyben elérést nyújt több tucat hagyományos rádióadóhoz is, így ötvözi a interaktív jelleget illetve a klasszikus rádiótartalmak elérést.

 

Mindez, összességében azt jelzi, hogy a streaming szolgáltatások az autót, mint platformot is szeretnék meghódítani, ami teljesen érthető, hiszen ez az egyik legfontosabb helye, ahol audio tartalmakat fogyasztunk.

Az ugyanakkor messze nem eldöntött kérdés, hogy mi lesz, lehet majd ennek a pontos technológia megoldása. A streaming szolgáltatók egyelőre magukkal az autógyárakkal egyeztetnek és állapodnak meg , hogy az in car entertainment rendszerekbe bekerülhessenek. Az Apple és a Google ugyanakkor magukat az intelligens rendszereket akarja uralni, azaz lényegében ugyanazt szeretné elérni az autók esetében, mint amit elért a hordozható eszközök piacain. A harc tehát a mobileszközökről egyre inkább az autókba terjed majd át, azaz a hagyományos rádiózás utolsó fellegvára is egyre inkább az interaktív szolgáltatások terepévé válhat majd!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr876913677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.