Rakétaüzemmódban a streaming a tengerentúlon

2015. július 22. - Pléh Dániel

Az elmúlt hetek, vagy talán hónapok digitális zenei dominátora, kétség kívül az Apple volt, készülő zenei szolgáltatás csomagjával. Akkor maikor az Apple digitális zenei irányváltásáról beszélünk, ugyanakkor egy pillanatig se tévesszük szem elől, hogy az Apple miért is kényszerült erre.

music-streaming.jpg

A sokáig alapvetően a skandináv piacokat formáló folyamatok a tengerentúlt is elérve, a digitális zenei szolgáltatásokat alapjaiban felforgató és meghatározó változásokat indítottak el az amerikai zenei piacokon. Az elmúlt 10 évben az iTunes és az egyedi letöltések által dominált amerikai piac, az egyre erősödő streaming szolgáltatásokra nem várt módon reagált: az egyedi letölő szolgáltatások kezdtek el meredeken csökkenni, ezzel magukkal rántva a digitális zenei bevételeket is. A 2014-ban elindult trend azért folytatódott 2014-ben is, azaz a lá carte, azaz  a letöltő szolgáltatások ( mint az iTunes) bevételei csökkentek, a streaming szolgáltatások bevételei pedig meredeken növekedtek.

A Nielsen a napokban az elmúlt évekhez hasonlóan megjelentette a 2015 első félévére vonatkozó adatokat. Amelyek közül talán a legfontosabb, hogy a digitális bevételek csökkenése immáron meghaladta a fizikai CD eladásokból származó bevételek csökkenését!

usa_2015h1_nielsen.jpg

A streaming mindeközben döbbenetes szárnyalásba kezdett. Az előző évhez képest, azaz Y2Y alapon 54%- al nőttek a tengerentúlon a streaming szolgáltatások és ez csak az audio streaming, a videó streaming lényegében megduplázódott. A digitális letöltések csökkenésének üteme is jelentősen mérséklődött, lényegében stagnáltak.

Idén év elején, a tavalyi , teljes évre vonatkozó adatokat elemezve azt írtuk, hogy 2015 ebből ( eg. hogy a digitális zenei szolgáltatások struktúráján belül zajló átalakulás) a szempontból vízválasztó év lehet majd: Amennyiben ugyanis az Apple illetve a Youtube induló streaming szolgáltatása sem járul hozzá a digitális bevételek növekedéséhez, úgy kijelenthető, hogy a streaming sem oldotta meg a zeneipar alapvető bevételi problémáit.

A gyakorlat persze felülírta sok tekintetben mindezt, hiszen 2015 első félévében sem az Apple, sem a Youtube streaming szolgáltatása nem indult el. A nagyon nagy kérdőjel ugyanakkor valóban ott ágaskodik a világ zeneipara felett: Mi lesz az- ha lesz- az üzleti modell ami a streaming szolgáltatásokat a zeneipar minden szereplője számára elfogadhatóvá teszi?

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr767594428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.