Botrány a Spotify felhasználási feltételi körül

2015. augusztus 24. - Pléh Dániel

Az internet megjelenése óta eltelt időben számod klasszikus PR katasztrófa szemtanúi lehettünk már, amikor egy cég egy jónak vagy maximum kevéssé kockázatosnak ítélt döntése a neten végigrohanva okozott kommunikációs katasztrófát az adott cég számára.

spotify-danilelek.jpg

Azt ugyanakkor bevalljuk nem gondoltuk volna, hogy erre a listára egy startup, ráadásul a PR-re mindig is vigyázó, ügyelő, azt kiemelten kezelő Spotify is felkerül. Pedig jó eséllyel így történt.

A svéd cég csütörtökön, minden érdemi figyelmeztetés és bejelentés nélkül új adatvédelmi elvekkel jelent meg Egyesült Államokbeli illetve angol felhasználói számára, amelyek az eddigieknél lényegesen több információ átadását engedélyezték az alkalmazás számára. Ennek keretében az alkalmazás hozzáférhetett volna fényképeinkhez, kontaktjainkhoz, sőt még a szenzorok által rögzített információkhoz is.

A hír nagyon hamar körbe járta a világot a közösségi szolgáltatásokat pedig ellepték a panaszkodó Spotify felhasználók, előfizetésük lemondásával fenyegetve. Az ügy akkor kezdett igazán kínossá válni, amikor olyan ismert celebek, mint a Minceraft alapító Markus Persson ( aka Notch) le is mondták az előfizetésüket.

spotify_adatvedelem.jpg

Ez volt az a pont, ahol Daniel Ek alapítótulajdonos közbelépett, előbb megpróbálni elmagyarázni a változások lényegét, majd pedig hosszú blog posztban kért elnézést a nem megfelelő kommunikációért.

A probléma ugyanis nem igazán a módosított felhasználási feltételekkel van, hanem azok kommunikációjával. A svéd cég ugyanis a jövőben sem fogja az említett adatokat ( fényképek, lokáció, kontaktok) felhasználni, előzetes felhasználói engedély nélkül!

A probléma ugyanis nem azzal van, hogy a Spotify ezeket az adatokat el szeretné kérni a felhasználóktól! Az adatok egy része egészen biztosan szükséges lehet ugyanis a közelmúltban bemutatott és sokak által üdvözölt funkciók megfelelő működéséhez.

A leginkább megkérdőjelezett hozzáférés például a fotókhoz való hozzáférés volt. A fotókat a svéd cég nem többre szeretné használni, minthogy a zenekedvelők saját playlistjeikhez egyedi, fotókat válogathassanak, saját fotóik közül.

A Spotify felhasználók pillanatnyi elhelyezkedését a minél pontosabb targetálást illetve playlist ajánlók miatt, a kontakt lista sokkal inkább szolgálna arra, hogy a Spotify-on is megtalálhassuk barátinkat, mint arra, hogy a Spotify spammelne a nevünkben.

Kicsit ügyesebb kommunikációval, a felhasználók jobb informálásával a svéd cég elkerülhette volna a felesleges felháborodást. Mindez nem csak azért lett volna fontos, hogy a Spotify megmaradjon az emberek emlékezetében a kedves svéd streaming szolgáltatónak, hanem ezért is, hogy akkor, amikor egy igazi óriás, az Apple próbál belépni a piacára, akkor ilyen, alapvető butaságokkal ne rontson a helyzetén..

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr427724534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.