Újabb domino dőlt el a streaming piacon

2015. november 24. - Pléh Dániel

Azt, hogy a hatalmas befektetés igénylő, mellette azonban csupán minimális marginnal rendelkező streaming zenei szolgáltatás piacon , a nagyon nagy számú szereplő nem fog tudni sokáig megélni, régóta tudott tény volt. Mindenki várta, számított rá, hogy eljön majd egy Armageddon-szerű pillanat, amikor a gyengébb szereplők sorra kezdenek majd elhullani. Úgy tűnik ez a pillanat idén érkezett el, elsősorban két óriás, az Apple és a Youtube piacra lépésének köszönhetően. A piaci racionalizáció legújabb áldozata az Rdio, amely a héten kénytelen volt csődöt jelenteni!

pandora_2015.jpg

A csőd bejelentésével egy időben minden streaming szolgáltatás atyja, az immár 15 éve működő Pandora bejelentette, hogy az Rdio legfontosabb eszközeit 75 millió dolláros értékben megvásárolja. A megvásárolt eszközök között licenszek, illetve szabadalmi jogi védelme alatt álló eljárások szerepelnek, a kiadói szerződések illetve az Rdio nemzetközi iroda hálózata nem képezi részét.

Az Rdio története

Az Rdio egy a Kazaa és a Skype alapítói által 2010-ben létrehozott social music start-up. Koncepcióját tekintve az Rdio  webes és mobilos, korlátlan streamelési lehetőséget biztosít a szolgáltatásban elérhető zenei adatbázishoz. Mindezen felül nagyon erőteljes közösségi funkcionalitást kapott, így gyesek a zenei szolgáltatások Facebook-jának is nevezték. A felettébb nagy bizalom ugyanakkor nem helyettesíthette az igazi felhasználókat. A z erőteljes indulást így aztán hossza stagnálás ,majd pedig az egyre erősödő streaming piac miatt szinte totális stratégiaváltás követte.

rdio_logo.png

A jelek szerint ez sem volt, lehetett elég, amivel a cég befektetői jártak a legrosszabbul. Az Rdio-ba befektetett minimálisan 125 millió dollár, plusz a a Cumulus radio által 500 milliió dolláros értékben befektetett 15%-os részesedést garantáló befektetés mind-mind a kukában landol.

Ugyanúgy, ahogy a Spotify uralmát megtörni kívánó két a 2010-es évek végén elindult, felettébb igéretesnek látszó szolgáltatás. A Songza lassan egy éve a Google berkein belül, a Google Music motorja, az Rdio pedig 1 hónapon belül megszűnik majd, hogy aztán a Pandora motorjaként éledjen újra, ugyanúgy, ahogyan azt a Beats Music tette az Apple Music-kal.

Mindez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az Rdio akvizíciója ne lenne fontos stratégiai lépés a Pandora-tól. Ahogyan azt a kaliforniai cég vezetői, a vásárlást bejelentő telefonkonferencián hangsúlyozták, a Pandora célja, hogy a világ vezető zenei platformja legyen, ahol különböző módon és formában lehet zenét hallgatni, legyen az online rádió, klasszikus értelemben vett streaming szolgáltatás vagy éppen élő koncertek.

De ha fogyasztói oldalról közelítjük,meg, az Rdio akvizíció onnan nézve is fontos lépés stratégiailag. Egyrészt mivel maga a Pandora által idestova 15 éve kialakított termékkoncepció mára kissé mát elavult. Napjainkban a zenemegismerés kapcsán is több szabadságot szeretnének a zenekedvelők, minthogy megadják az előadó nevét és aztán lájkolják a számokat. A másik terület, ami nagyon megváltozott a Pandora indulása óta, az a közösségi funkciók fontossága, amelyben az Rdio ugyancsak sokat segíthet majd.

Annak ellenére, hogy a nemzetközi iroda hálózatot és a kiadói jogokat nem vásárolta meg a Pandora, feltételezhető ( és erre utaltak is a telefonkonferencia során) hogy az Rdio és a Pandora-hoz kerülő mérnök gárdájának tudása képezi majd az alapján a várhatóan jövő év végéig kialakítandó streaming szolgáltatásnak.

Nagyon érdekes lesz majd látni, hogy hogyan alakul a Pandora és a nagy zenei kiadók viszonya most a bejelentés után. Eddig ugyanis a Pandora és a tartalomtulajdonosok és azok jogvédő szervezeteinek viszonya inkább szólt a pereskedésről, mint a tárgyalásról. Akkor és ahhoz viszont, hogy a Pandora nemzetközi streaming szolgáltatóként folytathassa, meg kell állapodnia minden kiadóval, ami önmagában sem lenne egy egyszerű ujjgyakorlat, így viszont kifejezetten nehéznek ígérkezik majd…

Biztosan az eddigieknél mélyebben a zsebébe kell majd nyúlnia a kaliforniai cégnek, de az is tény, az Rdio illetve a Ticketfly akvizíciók révén a Pandora 65 milliós aktív és 300 millió teljes bázisát nézve, igen komoly streaming piaci szereplő lehet majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr458086056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.