Közös tulajdonban a Universal Music és a Winamp

2016. január 02. - Pléh Dániel

A winamp a kilencvenes évek ikonikus zenelejátszó szoftvere a 2000-es élvekben az iTunes illetve a mobiltelefonok előretörésével fokozatosan háttérbe szorult, melyből többször próbált kitörni, sajnos alapvetően sikertelenül.

winamplogo.jpg

A szolgáltatás anno még a dotkom lufi idején megvásárló AOL egy ideig fejleszteni próbálta, felmerült, hogy streaming szolgáltatás lesz belőle, hogy aztán 2013 végén már a bezárását lebegtesse meg.

A csúcsról a mélybe- a Winamp története

A Winamp idén ünnepelte tizennyolcadik születésnapját. Első változata 1997-ben jelent meg, sikerét egyebek mellett az akkoriban elterjedő fájlmegosztó hálózatokon feltűnő, hatalmas mennyiségű mp3 hozta meg, illetve az, hogy ingyenes és shareware verzióban tették elérhetővé. A program fejlesztőjét a dotkom-robbanás kellős közepén, 1999-ben AOL vásárolta fel 80 millió dollárért. A Winamp 2000-es évek elején volt a népszerűsége csúcsán, ezt követően aztán hanyatlásnak indult; az elmúlt években a zenefogyasztási szokások drasztikusan átalakultak, ebből a folyamatból pedig a Winamp tulajdonképpen kimaradt - a cég, illetve a szoftver a tulajdonosa nagyvállalati bürokráciájában vergődve nehezen fejlődött. Ráadásul az AOL fő célja az volt, hogy minél több Winamp-használót AOL ügyféllé konvertáljon, a Winamp-használók legnagyobb része számára viszont az AOL szinte ellenség volt. Ez az ellentét papíron akár a Winamp bukását is jelenthette volna, a gyakorlatban azonban nem ez volt a helyzet: egészen mostanáig évi hatmillió dolláros bevételt és több százmilliós felhasználói tábort tudhat magáénak, gyakorlatilag a legnépszerűbb zenelejátszó szoftvernek tekinthető a tengerentúlt leszámítva, tavaly pedig még a streamingpiacra való belépéséről is volt szó.

A Winamp vesztét valószínűleg az AOL sikeresnek semmiképpen sem nevezhető digitális, és azon belül is zenei stratégiája okozta, illetve ennek folyományaként az, hogy az anyacég inkább a tartalom előállításra koncentrál (ők birtokolják többek közt a Techcrunch nevű tech blogot és a Huffnington Post hírportált).

Sokáig úgy tűnt, hogy a vásárló és egyben a megmentő a Microsoft lehet majd. A Redmondi cég számára a döcögő XBOX Music felfuttatására, a az XBOX Music nem túlzottan acélos online rádió-kínálatát  megerősítve a Winamp részét képező több mint 50 ezer lineáris rádióadóval illetve a hatalmas felhasználói táborával kiváló alanya lehetett volna a Winamp. A tranzakció aztán meghiúsult és a Winamp illetve az ugyancsak a AOL tulajdonát képező Shoutcast a Radionomy-nál kötött ki, amely ezzel a legjelentősebb lineáris, online rádió szolgáltató lett.

A kálvária ezzel nem ért véget, a napokban ugyani a Universal Music-ot is birtokló francia telekommunikációs óriás, a Vivendi jelentette be, hogy megvásárolta a Radionomy részvényeinek 64%-át , és ezzel természetesen a Winamp-et is.

A hivatalos megfogalmazás szerint a Vivendi felől érkező befektetést a belga cég innovációra illetve a várhatóan növekvő audio piacon való térnyerése használja majd. Ne legyünk meglepve ugyanakkor, ha rövid időn belül a Radionomy egésze vagy részei, az igen komoly digitális zenei álmokat szövögető Universal Music-nál kötnek ki…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr998186270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.