Az Apple lényegében megszünteti az iTunes Radio-t

2016. január 31. - Pléh Dániel

2013-ban vált egyértelművé az Apple számára, hogy a zenefogyasztási szokások olyan mértékben alakultak és fognak átalakulni az elkövetkezendő években, hogy az iTunes meglevő piaci dominanciája pillanatok alatt eltűnhet.

2013 előtt az Apple számára a streaming piacra való belépés a saját kezében volt, hiszen az egyedi letöltésekből származó bevétele nagyságrendekkel haladta meg a streaming szolgáltatások bevételeit. Mindez 2013-ban s sem változott, ugyanakkor a bevétel csupán egy figyelendő faktor. A többi faktor esetében viszont az Apple számára kedvezőtlen folyamatok sora erősödött meg, amely lépéskényszerbe hozta az Apple-t. Ma már tudjuk, hogy ez a lépéskényszer és az ebből következő sietség alapvetően befolyásolta negatív értelemben az iTunes Radio sikerét.

itunesradio_cue_1.jpg

Az iTunes Radio sorsa tavaly, az Apple Music indulásával tulajdonképpen megpecsételődött, méghogyha az Apple ezt természetesen nem hangsúlyozta. Megpecsételődött, hiszen az Apple házon belüli vetélytársat indított a Beats Radio személyében, amely az új Apple ökoszisztéma egyik kulcseleme.

Az ami terhét idén januárban megtörtént abszolút várható és megjósolható volt. Az Apple annak érdekében, hogy tovább erősítse az Apple Music felhasználói táborát. Megszünteti az iTunes Radio ingyenes részét, a fizetős részt pedig beintegrálja az Apple Music-ba.

Mindez azt jelenti a gyakorlatban, hogy az iTunes Radio ingyenesen többé már nem lesz elérhető. Az Apple Music előfizetők ugyanakkor a jövőben is élvezhetik a szakértők által összeállított playlisteket és rádió tartalmakat, melyek esetében az ingyenes iTunes Radio-val szemben nem lesznek reklámmegszakítások.

Akik pedig minden áron ingyenesen szeretnének rádió jellegű formában zenéket hallgatni,azoknak a Beats Radio illetve a várhatóan egyre szaporodó Beats Radio(k) nyújthatnak majd megoldást.

Jobban belegondolva az Apple lépése teljes mértékben érthető, mind üzleti, mind stratégai szempontból. Stratégiai szempontból mivel a cég a kurált, szakértők által összeállított playlistekre illetve rádióadásokra fókuszál és abban hisz. Egy ilyen környezetben, az alapvetően algoritmusok alapján működő on-demand rádió olyan mértékben menne szembe az Apple törekvéseivel, hogy a megszüntetése indokolható.

Üzleti szempontból pedig abszolút logikus, hogy az Apple minden felhasználóját abba a szolgáltatásba- az Apple Music-ba- igyekszik terelni, amelyre hosszabb távon is fókuszálni szeretne.

Más kérdés, hogy az iTunes Radio ( talán az Apple Maps-el együtt) az Apple termékfejlesztéseinek legkevésbé sikeres darabjai közé tartozik. És úgy sem tudott sikeres lenni, hogy egy ugyanazon az elvvel működő szolgáltatás, az Apple marketing ereje nélkül számít továbbra is a piacvezető zenei szolgáltatásnak a tengerentúlon… Mindez pedig komoly és szem előtt tartandó lecke az Apple számára az Apple Music kapcsán is…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr28280344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.