A Rhapsody megelőzhette a Deezer-t

2016. június 11. - Pléh Dániel

Amikor a streaming piaci versenyről írunk, akkor alapvetően a Spotify, a Deezer illetve újabba az Apple Music  és a Youtube azok a szereplők, akikről beszélünk. Ez sok tekintetben indokolható is, hiszen a kisebb független szereplők, mint az Rdio vagy éppen a Songza önálló márkaként megszűntek létezni.

A streaming piac ettől még él és újabb és újabb, magukban bízó szereplők belépésével folyamatosan változik, mozog. Ez alól talán egyetlen kivétel van, a legpatinásabb szereplőnek mondható Rhapsody, amely hosszú évek szenvedése után 3-4  évvel ezelőtt némileg irányt váltva  meredek növekedésbe kezdett, már ami a felhasználószámot illeti.

napster_tmobile.png

A növekedésnek ugyanakkor ára van és ez az alapvetően ugyanaz, mint ami a többi streaming szolgáltatást sújtja.  a cég árbevétele már 2014-ben elérte a 160 millió dollárt és azóta tovább növekedve 2015-ben már a 200 millió dollárt is meghaladta, amivel  egyre egyértelműbben a vezető streaming szolgáltatások közvetlen közelébe zárkózott. Mindez ugyanakkor  azzal is együtt járt, hogy a Rhapsody vesztesége is tovább nőtt, azaz ahogyan azt más streaming cégeknél is láttuk  a bevételek növekedésével  együtt nőnek a kiadások és nyílik a veszteség-olló.  A Rhapsody illetve a Real Networks esetében ez azt jelenti, hogy 16%-al növekvő bevételek mellett 66%-al növekvő veszteségekről beszélhetünk.

rhapsody_revenue_2015.jpg

Ez a felzárkózás talán egyértelműbben is látszik ha az előfizetőszámot vesszük alapul. 2014-hez képest, 45%.ot növekedve 2015 végén a cég már 3.5 millió előfizetőt jelenthetett be boldogan.

A 3.5 millió előfizető elérésben egyértelműen a Rhapsody/Napster agresszív termékfejlesztési megközelítése is közrejátszott.  Az olyan  új termékek, mint a Twitteres audiokártya, a Napster autós verziója vagy éppen a Napster gyerekekre fókuszáló verziója mind-mind kellettek ahhoz, hogy a Rhapsody a Deezer közvetlen közelébe érjen.

 Persze a termékfejlesztés önmagában nem feltétlenül elegendő a mai streaming piacon a sikerességhez. Új  fogyasztók bevonására leginkább a kereskedelmi együttműködések alkalmasak ,és ez a Rhapsody esetében is   igaz. Az erőteljes európai terjeszkedés keretében a Napster volt Hollandiában a Voice  tehetségkutató médiapartnere, Németországban az Aldi illetve a Bild választotta a Napstert streaming szolgáltató partneréül.

A 3.5 milliós előfizetőszám  lényegében azt jelenti, jelentheti, hogy a valós előfizetők számát tekintve az amerikai illetve részben a Telefonica tulajdonában levő cég  akár már megelőzhette a sokáig másodiknak számító Deezert. Igaz persze, hogy közben a második helyet villámgyorsan magához ragadta az Apple.

Ha pedig azt vesszük alapul, hogy a Realnetworks egy nagy, 150 millió dolláros éves profital  működő cég, amely könnyedén képes lehet elviselni ekkora veszteséget.   Más kérdés, hogy a további növekedés ezen trend alapján további  veszteség növekedéssel is járhat majd, mai pedig  közép illetve hosszú távon már a Realnetworks nyereségét is elnyelheti. Azt pedig már  befektetők sem néznék jó szemmel.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr667461034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.